Mit jelent egyáltalán a tisztesség az üzleti környezetben? Alapvetően ugyanazt, amit a magánéletben: tiszteljük a másikat, betartjuk ígéreteinket, nem élünk vissza erőfölényünkkel, saját értékeink mentén hozzuk a döntéseinket és nem engedünk a tisztességtelen befolyásolásnak. Az üzletben az az általános és talán kissé régimódi gyakorlat, hogy egy cég akkor tekinti magát tisztességesnek, ha betartja a törvényeket és a különböző rendeleteket. A Telenor viszont azt mondja, hogy ez nem elég − állítja Klausz Ferenc, a Telenor Magyarország vállalatfejlesztési vezérigazgató-helyettese. Ez ugyanis a minimum, de ennél már tovább kell lépni, még szigorúbb sztenderdeket kell felállítani. A fejlettebb országokban és főleg Skandináviában, Norvégiában, ahol a Telenor Csoport gyökerezik, a tisztesség vagy etikus üzleti viselkedés az elvárt értékrendszer.

Etikus magatartás

Az etikus magatartásnak minden szinten meg kell jelennie, nem lehet csak a vezetőség, vagy a jogi igazgatóság, vagy egyéb más szervezetrész projektje. Az etikus elkötelezettségnek át kell járnia a teljes szervezetet. Ezért minden egyes munkatárs felelős. Nem létezhet tisztességes cég tisztességes munkatársak nélkül. Nagyon fontos természetesen a vezetői példamutatás, például az igazgatók nem menthetik fel magukat a mindenkire vonatkozó szabályok alól, legyen szó kis vagy nagy jelentőségű ügyekről. De ugyanilyen hangsúlyos, hogy akár a telefonos ügyintézők, az üzletekben dolgozó munkatársak etikai szempontból is felelősen döntsenek. Ha egy értékesítőt megkeres egy vevő, hogy néhány napig tegyen neki félre egy akciós készüléket, amiből már csak egy darab van az üzletben, akkor a munkatársnak etikus szempontok szerint is mérlegelnie kell a helyzetet − hoz fel minderre példát Klausz Ferenc. Tisztességes-e a többi vásárlóval szemben, ha félreteszi a telefont? Lehet, hogy az az egy vevő különleges kedvességnek élné meg ezt a gesztust, de ez nem etikus, hiszen minden vásárlónak egyenlő esélyeket, lehetőségeket kell adni. A lényeg, hogy olyan vállalati kultúrát alakítsanak ki a cégnél, ahol minden munkatárs beépíti a saját szintjén a saját döntési körébe ezeket a szempontokat.

Új piacokon

A Telenor az egész világon hasonló elvek és értékek szerint működik Norvégiától Bangladesig. Persze mindenhol mások a helyi üzleti kulturális adottságok, és ez valóban érdekes kihívások elé állíthatja a Telenor-leányvállalatokat. Norvégiában a transzparencia és a szabálykövetés a normális, míg Magyarországon a kiskapuk keresése sokkal inkább elfogadott. Ha például megnézzük a globális korrupciós országlistákat, a skála szélsőséges pontjain is működnek Telenor-vállalatok. Ezért mindenhol nagyon fontos a munkatársak képzése, hogy fel tudják ismerni a veszélyhelyzeteket, és megtanuljanak jó döntéseket hozni. Elképzelhető, hogy időnként akár áldozatokkal is jár ez az elköteleződés, de sok más szempontból mindenképpen megéri − hangsúlyozza a cégvezető. Nő a munkatársak elköteleződése, a szolgáltatás minősége és az ügyfelek bizalma.

Versenyelőny?

Sőt, nemrég egy rendkívül fontos nemzetközi tender során is hozzájárult a sikereinkhez. Mianmarban a Telenor lehet az egyik szolgáltató, amely mobilhálózatot építhet és üzemeltethet. Az országban csupán néhány éve történt meg a demokratikus átmenet, és a telekommunikációs pályázók kiválasztásánál fontos szempont volt a technológiai tapasztalat és kiválóság mellett, hogy a nyertes vállalatok legyenek transzparensek, felelősek, segítsék az új, versenyképes demokrácia kiépítését. Az, hogy a Telenor már bizonyította globális etikai elkötelezettségét olyan nehéz terepnek számító országokban is, mint Banglades vagy Pakisztán, ebben az esetben versenyelőnynek számított, amire kifejezetten büszkék vagyunk.