- Idén lett 25 éves a Hovány Csoport. Hogy jutottak el idáig?
- Hovány Márton alapító-tulajdonos Nissan márkával kezdte az értékesítést 1991-ben, majd miután 1994-ben kivonult az importőr, márkát váltott és még ugyanebben az évben Ford-kereskedést épített Kecskeméten. Az évek során fokozatosan újabb márkák kerültek be a választékba, így ma már kilenc különböző gyártó termékei szerepelnek a kínálatban (Ford, Nissan, Mercedes, Volvo, Hyundai, Mitsubishi, Peugeot, Subaru és Citroen).
A multibrand értékesítés fő előnye a jóval szélesebb termékpaletta és nagyobb piaci súly. A tulajdonos számára három legfontosabb az egyenlők között: a Nissan, amellyel kezdte, a Ford, amellyel ismert lett, valamint a Mercedes, amely gyerekkori álma volt és erről kapta keresztnevét leánya is. A kecskeméti kezdés után mentünk Békéscsabára, majd Szegedre, Debrecenbe, Szolnokra, Budapestre, és Szentendrére. Jövő júliusban pedig Budaörsön, az M1-M7 bevezető szakaszánál, kétmilliárdos beruházással egy nagy Mercedes-szalont nyitunk, ahol induláskor több mint 30 ember dolgozik majd.
- Hogy alakult a cégcsoport eredménye?
- Árbevételünk a 2015-ös 35 milliárd forint után idén várhatóan mintegy 42 milliárdra nő. A pénzügyi eredmény pedig sajnos még mindig nem éri el a kívánt méretet , de szép lassan növekszik, de ha így haladunk , pár év alatt elérhetjük a kívánt nyereségességi szintet. Ez azt jelenti, hogy idén a több mint ötezer újautó-eladással a Hovány-Cégcsoport értékesíti a magyar piac minden huszonötödik járművét.
Nálunk darabszámban a Ford és a Nissan a legkelendőbb, míg az eredményt a Ford és a Mercedes támogatja leginkább, a harmadik helyen pedig a Volvo áll.
- Hogyan vészelték át a 2008-ban kezdődő hét nehéz esztendőt?
- Nehéz időszak volt ez számunkra is. Egy példával bemutatva: a békéscsabai beruházásnál a hitel 133 forintos svájcifrank-árfolyamon került le hívásra, de az árfolyam rohamos gyengülése miatt Csoportunk jelentős árfolyam veszteséget szenvedett el. A törlesztések kiegyenlítései így is folyamatosak voltak.
Büszkék vagyunk arra, hogy a válság évei alatt egyszer sem kértünk finanszírozóktól átütemezést vagy halasztást, nálunk nem volt létszámleépítés sem. Inkább előremenekültünk és növeltük a béreket. Nálunk a hatékonyság jegyében még a könyvelés is - jól meghatározott paraméterek alapján - teljesítménybérben dolgozik. A cégcsoportnál jelenleg 350 ember dolgozik, az éves bértömegünk 1,7 milliárd forint.
- Hogyan alakul a készpénzes vevők aránya?
- Az MNB növekedési hitelprogramjának (nhp) 2013 közepi elindítása - a 2,5 százalékban maximált hitellel - nagy lökést adott a tehergépkocsi-értékesítésnek. Már az első három hónapban 600 millió forint hitelt helyeztünk ki. Jelenleg azon márkáinkban, ahol van NHP-kompatibilis kínálat, az eladások túlnyomó többsége ilyen konstrukcióban zajlik.
Ennek hatására a lízingpiac is átalakult. A márkaimportőrök is elkezdtek beszállni a finanszírozásba, így az ügyfelek még jobb ajánlatokat kaptak. Mindezek nyomán jelenleg nálunk, a személygépjárműveknél a készpénzes vásárlók aránya 60 százalék körüli, a tehergépjárműveknél pedig 10 százalék alatti.
- Hol működnek együtt a CIB Lízinggel?
- A CIB Bankkal a válság időszakában kezdtünk el együttműködni. Becsülendőnek tartom, hogy miközben a finanszírozók akkoriban hirtelen behúzták a kéziféket és eltűntek a források, ők a nehéz években is ott álltak mellettünk. Ezt közelről láthattam, mivel közel hét éve, 2010 óta dolgozom a cégcsoportnál.
Az együttműködés kiváló, a készletfinanszírozási keretek folyamatosan bővültek. Tapasztalatom szerint a CIB gyors és rugalmas. Közös fókuszprogramot is kidolgozunk a használtautó-értékesítésre, amely érezhetően segített az eladásban.
Márkáink közül a Volvónál mint importőri finanszírozóval is együtt dolgozunk a CIB-el. Sok olyan akciós finanszírozás volt, amely meglendítette az értékesítést. Az ilyen előnyös megoldás pedig kimondottan jót tesz az ügyfélmegtartásnak.
- Milyennek látja a használt autók magyarországi piacát?
- Röviden: kellően átláthatatlan. A használt autók többsége beérkezve Magyarországra ugyanis egyfajta "wellnesskúrán" (1 hétvége alatt megszépülnek, megfiatalodnak) esik át, és ezt mi nem támogatjuk, egyenesen ellentmond az üzletpolitikánknak és filozófiánknak. Inkább adjunk el kevesebb használt autót, de az az ügyfél későbbiekben is ránk gondoljon egy esetleges újabb vásárláskor.
- Újdonság az elektromos autók piaca. Mit gondol róla?
- Ez egy önálló kategória, egyelőre kevés ilyen autót adtunk el.
Fotó: Molnár Zsolt
- A gyorsan emelkedő reálbérek és a pörgő belső fogyasztás időszakában a dolgozók megtartása mekkora problémát okoz?
- Saját humánerőforrás-osztályunk is sokat tesz azért, hogy megfeleljünk az új kihívásoknak. Ennek része a tudatos fiatalítás, amelynek érdekében mentorprogramot működtetünk. Fontosnak tartjuk, hogy a dolgozók jól érezzék itt magukat - ennek része a Hovány Nap és a Hovány Karácsony és év végi ajándékozás. A cégnél azt valljuk: mindenkinek minden reggel úgy kell lenyomnia a kilincset, hogy legyen kedve és akarja csinálni a dolgát.
Onnan is lehet tudni, hogy véget ért a válság Magyarországon, hogy újra jó autóértékesítőnek lenni. Ráadásul nem csupán a versenytársak csábítják a munkatársainkat, mivel egy jó értékesítő kelendő másutt is, például az ingatlanszektorban.
Ezzel együtt ma már teljesen másfajta felkészültségre van szüksége egy értékesítőnek, mint régen. Az ügyfelek egyre tudatosabbak, az interneten alaposan tájékozódnak, több helyről is bekérnek finanszírozási ajánlatot. Így a kereskedőnek a neten és a CRM-rendszeren is ki kell igazodnia, emellett műszaki felkészültség is szükséges.
- Hol lesz a cég öt év múlva?
- Piacvezetők szeretnénk lenni a kilenc márkánk közül - többet ugyanis jelenleg nem tervezünk felvenni a repertoárba - legalább hatban. A cégcsoport eredménye pedig tovább nőhet az idei sikeres év után is.
- Ahogy fokozatosan az internetre megy a kereskedelem, Ön szerint néhány év múlva lesznek még "valódi" autószalonok?
- Úgy vélem, hogy a jövőben is lesznek szalonok - az autóvásárlás ugyanis érzelmi döntés marad -, ám a mainál jóval funkcionálisabbá válnak. Amíg régen üvegpaloták épültek, mostanában többet számít a térkihasználtság. Ma már Nyugat-Európában mind nagyobb hangsúly van a szervizen, annyira, hogy az onnan származó bevétel az egész hely költségeit fedezi, a profitot pedig az értékesítés termeli. Így amíg Nyugaton a szerviz és az értékesítés aránya az árbevételen belül 70:30 százalék, nálunk ez ma még fordítva van. A személyre szabott tanácsadás mellett pedig a jövőben is ki kell próbálni az autót - ez is újabb érv a szalonok fennmaradása mellett.
- Önnek már van jogosítványa? Egy tavaszi cikk szerint ugyanis nincs.
- Hamarosan vizsgázok, úgyhogy nemsokára lesz jogosítványom.
A cikk a CIB Bank támogatásával készült.