A globális chiphiány, amely az elmúlt hónapban végigsöpört a világ egészén számos iparágban várhatóan még jó néhány évig velünk maradhat, s ezzel komolyan visszafoghatja akár a gazdaság fellendülését is. Az Intel vezérigazgatója, Pat Gelsinger a CBS-nek adott interjújában arra hívta fel a figyelmet, hogy alsó hangon is hónapokig fog eltartani, amíg a kínálat ezen a piacon képes lesz enyhíteni a kereslet oldaláról érkező hatalmas nyomást. Az Intel már hozzálátott ahhoz, hogy átalakítsa gyárainak egy részét a termelés növelése érdekében és így ki tudják elégíteni az elsősorban az autóipar részéről jelentkező megnövekedett igényeket.
Évekbe is beletelik majd, amíg be tudjuk érni a különböző iparágak megnövekedett hatalmas keresleteit - mondta a vezérigazgató a Bloomberg szerint.
A félvezetők iránti kereslet tavaly robbant hatalmasat, miután az emberek a koronavírus járványra válaszként adott lezárások alatt hatalmas mennyiségben kapkodták el mindenhol a különböző kütyüket. Eközben viszont sok helyen a gyárak a járvány miatt rövidebb-hosszabb időre leálltak, de más problémák is akadtak a kínálati oldalon. A gyártók a szektorban most azzal számolnak, hogy az ellátási láncokban idén is gyakran keletkeznek majd zavarok, s ezért a chiphiány 2021 nagy részében kitarthat.
Közbeszól a politika
A félvezetőgyártókat ez a helyzet eléggé a reflektorfénybe hozta, s természetesen a nagypolitika azonnal bele akart szólni az iparág folyamataiba. Joe Biden amerikai elnök múlt hónapban azt mondta, hogy az amerikai kormány hajlandó támogatni a félvezetőkért egymással harcoló cégeket a chiphiány enyhítésére tett erőfeszítéseikben. Eközben viszont az amerikaiakkal komoly összetűzésbe keveredett kínai Huawei azt állítja, nem is a járvány okozta megugró keresletet, hanem az Egyesült Államoknak a kínai cégekre kivetett szankciói okozták a hiányt, vagy legalábbis nagyon sokat rontottak a helyzeten.
Az Intel-vezér Gelsinger felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt években a félvezető iparágon belül az Egyesült Államok dominanciája semmivé olvadt. 25 évvel ezelőtt még globálisan a chipek 37 százaléka készült Amerikában, ez az arány mostanra 12 százalékra csökkent. Szerinte bárki, aki csak egy pillantást is vet az iparágra láthatja, hogy ez komoly gondot jelent, az iparág nagyon fontos és nagyobb arányban kellene a félvezetőket Amerikában gyártani. Nem csak a munkahelyek miatt, de azért is, mert ezzel meg lehet tartani az irányítást a technológia jövője felett.
Főleg a tech- és az autóipari cégek panaszkodtak
Bár a hiány az iparágak széles skáláját érzékenyen érintette, elsősorban azonban a tech cégek és az autógyártó vállalatok voltak azok, akik árbevétel-kiesésre panaszkodtak emiatt. Az autógyártásban a teljes iparág a termelés visszafogására kényszerült. A Ford azt állította, a chiphiány miatt idén 1,1 millióval kevesebb személyautót fog legyártani, a Jaguar Land Rover, a Volvo Csoport és a Mitsubishi Motors nemrég csatlakoztak hozzájuk. Nemrég a BMW is bejelentette, hogy a termelés szüneteltetésére kényszerül. Az Apple közlése szerint náluk a iPadek és a Macek gyártását hátráltatja a hiány.
Mark Liu, a Taiwan Semiconductor Manufacturing, a világ egyik legnagyobb chipgyártó cégének elnöke a CBS-nek azt mondta, cégük hallván a múlt év végén jelentkező hiányt, megpróbál annyi chipet kipréselni magából, amennyit csak tud. "Most úgy gondolom, hogy már csak két hónapos lemaradásban vagyunk, és június végére az összes vevőnk igényeit ki tudjuk végre időben elégíteni" - mondta.
Ugyanakkor van egy időbeni eltolódás - hívta fel a figyelmet Liu -, különösen az autóiparban felhasznált chipek esetében, mivel ott az ellátási láncok hosszabbak és bonyolultabbak. Ő egyébként igyekezett eloszlatni az amerikaiak külföldi chipekre való ráutaltságából adódó aggodalmakat. Az Egyesült Államokban felhasznált chipek 75 százalékát ugyanis Ázsiában gyártják. Szerinte ez nem Ázsia-nem Ázsia kérdés, mert hiány bárhol kialakulhat, függetlenül a gyártás helyszínétől.
Befékezheti a növekedést
Azt, hogy a chiphiány milyen mélyen érinti az autóipart, semmi sem mutatja jobban, mint az éppen az erre az iparágra erősen támaszkodó Németország esete. Jens Ulbrich, a Bundesbank vezető közgazdásza a Reutersnek nemrég azt nyilatkozta, hogy a chip-ellátásban tapasztalható szűkös kapacitások szerinte a második negyedévben is jelen lehetnek, ami azt eredményezi, hogy Európa legnagyobb gazdaságában a vártnál lassabb lesz a járvány utáni kilábalás.
Számszerűsíteni nem szerette volna a hatást, de mint mondta, ez már az első negyedévben is érzékelhető volt, igaz, más okok is szerepet játszottak az autóipar kibocsátásának csökkenésében.