Az Európai Parlamentben nemrég arról vitáztak, hogy miként segíthetné elő a körforgásos és klímasemleges gazdaságra való áttérést az akkumulátorok kezelésének újraszabályozása.
Ez nem csak a mobilokat érintené, de az elektromos robogókat, kerékpárokat, rollereket, sőt még a villanyborotvákat is. Az akkumulátorokat általánosan elérhető szerszámokkal ki lehessen cserélni anélkül, hogy akár a panel, akár más károsodna.
A Hackday cikke szerint bár a gyártók számos érvet hoznak fel a teljesen zárt készülékházak mellett (vízhatlanság, felhasználói élmény, méretcsökkentés, stb.), egy meghibásodás esetén az egész készülék mehet a kukába. Ha egy kivehető akkumulátor felpúposodik, akkor egyszerűen kipattan a fedele, egy zárt rendszernél ennél nagyobb lehet a kár. Ahogy arról korábban írtunk, a javítás nehezítésével a mobilgyártók célja az is, hogy inkább drágábban vegyenek egy új készüléket. Ez a trükk leginkább a fogyasztókra ró felesleges plusz költségeket.
Most viszont könnyen lehet, hogy 2024 után az európai piacra szánt készülékeket teljesen át kell tervezni és kompromisszumokat kötni a méret vagy a vízhatlanság terén. Ugyanakkor sokat nyerhetnek vele a fogyasztók, ha nem kell kidobniuk a meghibásodott akkuval szerelt eszközüket.
A szabályozás azonban nem csak erről szól. A cél, hogy 2030-ra a használt akkumulátorok 80 százalékát visszagyűjtsék és újrahasznosítsák az azokban található anyagokat.
Az akkumulátorokban felhasznált kobalt 12 százalékának, az ólom 85 százalékának, a lítium 4 százalékának és a nikkel 4 százalékának újrahasznosított forrásból kell származnia. Ez 2035-re a kobalt 20 százalékára, a lítium 10 százalékára és a nikkel 12 százalékára emelkedik
Tájékoztatás