Az elmúlt évek közbeszédének egyik legforróbb témája az ökológiai válsághoz való alkalmazkodás volt. A klímavédelmi intézkedések talán a járműiparban éreztetették a leginkább a hatásukat. A benzinnel és a dízellel működő gépjárműveket elkezdték felváltani az elektromos autók, ám az utóbbi időben lelassult az átalakulás üteme. A megtorpanás oka jórészt az akkumulátor technológia körüli környezeti és hatékonysági bizonytalanságokban keresendő.
Az egyik leggyakoribb panasz az elektromos autókkal kapcsolatban, hogy keveset mennek egy feltöltéssel, másrészt sokáig tart az akkuk töltése. Ezentúl a gyártók túl drágának találják az akkumulátorok előállítását.
A járműipar több szereplője – elsősorban a Toyota, a Stellantis, a Volkswagen és a Hyundai – azt állítja, hogy az akkumulátor technológia ezen problémák megoldásának határán áll. Sokan a szilárdtest-akkumulátorokban látják a jövőt, ami a remények szerint kisebb, könnyebb, biztonságosabb és nagyobb teljesítményű akkuk előállítását teszi lehetővé.
Még a lítiumion-akkumulátor viszi a prímet
A jelenleg forgalomban lévő elektromos autók többsége az úgynevezett lítiumion-akkumulátor technológiára épül, ezt elsősorban az elektrolit felhasználásának módja különbözteti meg a szilárdtest-akkumulátoroktól. A lítiumionra alapuló technikánál az elektrolitot ragacsos anyagként használják, míg a szilárdtest-akkumulátornál szilárd állapotában kerül felhasználásra.
Mivel az elektrolit szétfolyása komoly károkat okozhat, ezért sokkal biztonságosabb a szilárdtest-akkuk gyártása, másrészt a szilárd állapotban kevesebb helyet elfoglaló anyag miatt az akkumulátorok mérete is kisebb lesz.
Az új típusú akkumulátorok használata mellett szól, hogy ezek gyártásához nem használnak grafitot, ami csökkenti a széndioxid kibocsátás mértékét, másrészt a Quantumscape vállalat szerint az új technológia alkalmazásával gyorsítani tudják a töltési időt. Egyelőre sokan ódzkodnak az új gyártási technika alkalmazásától, nem világos, hogy ezeket a költséges fejlesztéseket miként tudnák megfizethető áruvá tenni a tömegpiacra termelő autógyártók.
A kockázat kerülése miatt több cég, a már bevett (olcsóbb) technológia fejlesztése mellett kötelezte el magát. Így a hagyományos, folyékony elektrolitra épülő technológiára épülő akkuk teljesítményjavulását (a kevés ráfordítással járó) szilikon hozzáadásával próbálják meg elérni. Egyes akkumulátorgyártó vállalatok pedig hibrid megoldásokkal, félszilárd technológiával kísérleteznek.
William Kephart, a P3 Group kutatója a CNN-nek elmondta, hogy jelenleg többen próbálkoznak különböző kémiai kombinációkra épülő újításokkal, ám jelenleg még nincs a többinél egyértelműen jobbnak tekinthető technológia.
Phil Lienert, a General Motors szóvivője arról beszélt, cégük többféle akku felhasználására rendezkedett be, és nem valószínű, hogy a jövőben egységes akkumulátortechnológiát fognak használni a piacon. Ahhoz hasonlóan, amint a különböző járműveknél és piacokon más motorokat értékesítenek, valószínűleg a jelenleg párhuzamosan fejlesztett lítiumion- és szilártest-akkumulátorokot is párhuzamosan fogják használni.
(Szerző: Gulyás Ábel)