A Volkswagen (VW) AG, a cég, amely a károsanyag-kibocsátási tesztjeinél alkalmazott csalások miatt a fogyasztói bizalom alaposan megrendült a dízelautókban nem írná le egyelőre ezt a technológiát. Legalábbis ez derül ki a társaság vezérigazgatója, Matthias Müller szavaiból a genfi nemzetközi autószalonon a Bloomberg tudósítása szerint.
A dízel hamarosan, a nem túl távoli jövőben reneszánszát élheti, mivel az emberek, akik dízelautót vezettek rájönnek majd, hogy ez egy nagyon kényelmes koncepció volt. Ha az emberek fejében sikerül elültetni a gondolatot, hogy a dízeltechnológia valójában környezetbarát, akkor nem látok okot arra, miért ne vásárolnának
- fogalmazott a vezér.
Müller kijelentése meredeknek tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy a Volkswagen eddig mintegy 30 milliárd eurót kellett elköltsön különböző bírságok, kártérítések és ügyvédi költségek formájában amiatt, hogy világszerte meghamisította dízelautóinak kibocsátási tesztjeit.
Ráadásul a csalásnak messze ható következményi voltak, hiszen a német nagyvárosok jelenleg azt fontolgatják, hogy teljesen kitiltják a dízelautókat, a számos országban - köztük Kínában, Franciaországban és az Egyesült Királyságban - tervek készülnek a belső égésű motorok fokozatos forgalomból történő kivonására. Ráadásul a fogyasztók is elfordultak a technológiától. A dízelautók részesedése a német újautó-eladásban a botrány kirobbanása óta 50 százalék körüli szintről 30 százalék közelébe esett.
A többiek nem ennyire optimisták
A Volkswagen vezérének optimista hozzáállása a dízelekkel kapcsolatban elég egyedülállónak tekinthető az iparágon belül, a többiek inkább elfordulnának a dízeltechnológiától. A Toyota például idén ki se hozta új autóiból a dízel változatot, az új Auris modellt kétfajta hibrid és egy benzines turbó motorral árulják.
A Ford európai tevékenységéért felelős vezetője, Steven Armstrong pedig úgy nyilatkozott, bár még kitartanak a dízelmotorok mellett, néhány kategóriában azonban várhatóan eltűnik majd a technológia. Azonban ennek ellenére úgy tűnik, lát fantáziát abban, amit a VW-vezér állít.
Mi még látunk jövőt a dízelnek, azonban néhány kisebb járműben fokozatosan el fog tűnni. Nagyon keményen kell dolgoznunk, hogy a fogyasztók valóban elhiggyék, az új dízelek tiszták
- mondta Armstrong.
Az európai autógyártók a nehézségek ellenére is ragaszkodnának a dízelmotorokhoz, ez ugyanis még mindig viszonylag olcsó és hatékony módja annak, hogy megfeleljenek a szabályozó hatóságok által előírt szén-dioxid-kibocsátási korlátoknak, mindaddig, amíg az elektromos autók iránti fogyasztói kereslet nem lesz elég nagy. A német autógyártók kitettsége még erősebb, mivel náluk a nagyobb és erősebb motorral ellátott autótípusok súlya magasabb a termékpalettán.
Egyszerűen szükség van a dízelre, hogy teljesíteni tudjuk a szén-dioxid-célokat - mondta a VW egyik márkaigazgatója az I.D. Vizzion nevű elektromos autó bemutatóján. Az elektromos autók még számos esetben nem tudják kielégíteni a gyakori autóhasználók igényeit.
A jelenlegi szabályok szerint az autógyártóknak a flották károsanyag-kibocsátásának átlagát 95 gramm/kilométerre kellene levinniük 2021-ig a szén-dioxid esetében. Mivel a dízelek - amelyek átlagos szén-dioxid-kibocsátása a Bloomberg szerint ötödével kisebb a benzinautókénál - iránti kereslet a botrányt követően csökkent, a gyártóknak nehezebbé vált teljesíteni az előírásokat. A Daimler szerint például náluk a flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátási értéke emelkedett, nőtt ugyanis a nagyobb autók iránti vásárlói kereslet.
A kormányok is felismerik
Az eladott dízelek arányának csökkenése ellenére Müller szerint a technológia hamarosan ismét népszerű lesz. A klímavédelmi célok és a károsanyag-kibocsátás csökkentése írja a játékszabályokat az EU-ban, s a szén-dioxid-emisszió csökkentése annyira fontos, a kitűzött határértékek annyira szorosak, hogy ezt nehéz lesz a dízelek nélkül megvalósítani - mondta a VW vezetője.
Persze a végső szót majd a vásárlók mondják ki a kérdésben - fogalmazott Carlos Tavares, a PSA Group vezérigazgatója. Ők az elmúlt két évben csak rossz híreket hallhattak a dízelautókról. Ilyenek voltak a tervezett behajtási tilalmak és a használt autók árának drasztikus csökkenése.
Tavares szerint cégének célja az úgynevezett multienergia platformok fejlesztése. Így arra törekednek, hogy ugyanazon a gyártósoron tudjanak összeszerelni dízeles, benzines és elektromos meghajtású járműveket is.
A VW is fejleszt más irányban
Müller elmondása szerint az, hogy a dízelek iránti kereslet újbóli élénkülésére számít, nem jelenti azt, hogy ne teljesítenék az EU-nak tett ígéretüket.
E szerint 2022-ig a cég összesen 34 milliárd eurót költ az elektromos autók és az önvezető technológiák fejlesztésére. Sőt terveik szerint a konszern összes márkaneve alatt eladott mind a 300 autótípus elektromos változatát is ki szeretnék fejleszteni a következő egy évtized során.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!