A Volkswagen (VW) AG, a cég, amely a károsanyag-kibocsátási tesztjeinél alkalmazott csalások miatt a fogyasztói bizalom alaposan megrendült a dízelautókban nem írná le egyelőre ezt a technológiát. Legalábbis ez derül ki a társaság vezérigazgatója, Matthias Müller szavaiból a genfi nemzetközi autószalonon a Bloomberg tudósítása szerint.
A dízel hamarosan, a nem túl távoli jövőben reneszánszát élheti, mivel az emberek, akik dízelautót vezettek rájönnek majd, hogy ez egy nagyon kényelmes koncepció volt. Ha az emberek fejében sikerül elültetni a gondolatot, hogy a dízeltechnológia valójában környezetbarát, akkor nem látok okot arra, miért ne vásárolnának
- fogalmazott a vezér.
Müller kijelentése meredeknek tekinthető, ha figyelembe vesszük, hogy a Volkswagen eddig mintegy 30 milliárd eurót kellett elköltsön különböző bírságok, kártérítések és ügyvédi költségek formájában amiatt, hogy világszerte meghamisította dízelautóinak kibocsátási tesztjeit.
Ráadásul a csalásnak messze ható következményi voltak, hiszen a német nagyvárosok jelenleg azt fontolgatják, hogy teljesen kitiltják a dízelautókat, a számos országban - köztük Kínában, Franciaországban és az Egyesült Királyságban - tervek készülnek a belső égésű motorok fokozatos forgalomból történő kivonására. Ráadásul a fogyasztók is elfordultak a technológiától. A dízelautók részesedése a német újautó-eladásban a botrány kirobbanása óta 50 százalék körüli szintről 30 százalék közelébe esett.
A többiek nem ennyire optimisták
A Volkswagen vezérének optimista hozzáállása a dízelekkel kapcsolatban elég egyedülállónak tekinthető az iparágon belül, a többiek inkább elfordulnának a dízeltechnológiától. A Toyota például idén ki se hozta új autóiból a dízel változatot, az új Auris modellt kétfajta hibrid és egy benzines turbó motorral árulják.
A Ford európai tevékenységéért felelős vezetője, Steven Armstrong pedig úgy nyilatkozott, bár még kitartanak a dízelmotorok mellett, néhány kategóriában azonban várhatóan eltűnik majd a technológia. Azonban ennek ellenére úgy tűnik, lát fantáziát abban, amit a VW-vezér állít.
Mi még látunk jövőt a dízelnek, azonban néhány kisebb járműben fokozatosan el fog tűnni. Nagyon keményen kell dolgoznunk, hogy a fogyasztók valóban elhiggyék, az új dízelek tiszták
- mondta Armstrong.
Az európai autógyártók a nehézségek ellenére is ragaszkodnának a dízelmotorokhoz, ez ugyanis még mindig viszonylag olcsó és hatékony módja annak, hogy megfeleljenek a szabályozó hatóságok által előírt szén-dioxid-kibocsátási korlátoknak, mindaddig, amíg az elektromos autók iránti fogyasztói kereslet nem lesz elég nagy. A német autógyártók kitettsége még erősebb, mivel náluk a nagyobb és erősebb motorral ellátott autótípusok súlya magasabb a termékpalettán.
Egyszerűen szükség van a dízelre, hogy teljesíteni tudjuk a szén-dioxid-célokat - mondta a VW egyik márkaigazgatója az I.D. Vizzion nevű elektromos autó bemutatóján. Az elektromos autók még számos esetben nem tudják kielégíteni a gyakori autóhasználók igényeit.
A jelenlegi szabályok szerint az autógyártóknak a flották károsanyag-kibocsátásának átlagát 95 gramm/kilométerre kellene levinniük 2021-ig a szén-dioxid esetében. Mivel a dízelek - amelyek átlagos szén-dioxid-kibocsátása a Bloomberg szerint ötödével kisebb a benzinautókénál - iránti kereslet a botrányt követően csökkent, a gyártóknak nehezebbé vált teljesíteni az előírásokat. A Daimler szerint például náluk a flotta átlagos szén-dioxid-kibocsátási értéke emelkedett, nőtt ugyanis a nagyobb autók iránti vásárlói kereslet.
A kormányok is felismerik
Az eladott dízelek arányának csökkenése ellenére Müller szerint a technológia hamarosan ismét népszerű lesz. A klímavédelmi célok és a károsanyag-kibocsátás csökkentése írja a játékszabályokat az EU-ban, s a szén-dioxid-emisszió csökkentése annyira fontos, a kitűzött határértékek annyira szorosak, hogy ezt nehéz lesz a dízelek nélkül megvalósítani - mondta a VW vezetője.
Persze a végső szót majd a vásárlók mondják ki a kérdésben - fogalmazott Carlos Tavares, a PSA Group vezérigazgatója. Ők az elmúlt két évben csak rossz híreket hallhattak a dízelautókról. Ilyenek voltak a tervezett behajtási tilalmak és a használt autók árának drasztikus csökkenése.
Tavares szerint cégének célja az úgynevezett multienergia platformok fejlesztése. Így arra törekednek, hogy ugyanazon a gyártósoron tudjanak összeszerelni dízeles, benzines és elektromos meghajtású járműveket is.
A VW is fejleszt más irányban
Müller elmondása szerint az, hogy a dízelek iránti kereslet újbóli élénkülésére számít, nem jelenti azt, hogy ne teljesítenék az EU-nak tett ígéretüket.
E szerint 2022-ig a cég összesen 34 milliárd eurót költ az elektromos autók és az önvezető technológiák fejlesztésére. Sőt terveik szerint a konszern összes márkaneve alatt eladott mind a 300 autótípus elektromos változatát is ki szeretnék fejleszteni a következő egy évtized során.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!