A várakozásokat jelentősen meghaladó második negyedéves eredményről adott számot a Tesla Inc. tegnap piaczárás után megjelent gyorsjelentésében. Az elektromos autókat gyártó cégnél a vártnál erősebb eladásoknak és a szigorú költségkontrollnak sikerült ellensúlyoznia a koronavírus járvány miatti leállásokat. Az, hogy a cégnek sikerült ebben a negyedévben is pozitív számokat hoznia, döntő fontosságú, így ugyanis már negyedik egymást követő negyedévben sikerült nyereséget termelnie, ami az egyik előfeltétele annak, hogy megvizsgálják, beveszik-e részvényeit az S&P 500-as index részvénykosarába.
A cég az év második hónapjában 104 millió dollárnyi, részvényenként 50 cent nyereséget ért el. A pozitív számok nagy elégtételt jelenthetnek Elon Musk alapító -vezérigazgató számára, akinek vízióját az autóipar elektromos meghajtásra való átállásáról a befektetők sokszor megkérdőjelezték, akárcsak cége életképességét - írja összefoglalójában a Reuters.
500 százalékos részvényárfolyam-emelkedés
A Tesla részvényeinek árfolyama 500 százalékkal emelkedett az elmúlt év folyamán, ebben sokak szerint jelentős része volt annak a spekulációnak, hogy azok bekerülhetnek a vezető amerikai részvényindexbe, az S&P 500-ba. Ez ugyanis azonnal elképesztő mennyiségű plusz keresletet generálna a részvény iránt az indexet követő passzív és aktív befektetési alapok és portfóliók részéről.
Musk ugyanakkor a gyorsjelentésről tartott elemzői konferencián ismét megerősítette, azt szeretné, ha a Tesla továbbra is a növekedést részesítené előnyben a rövidtávú profittermeléssel szemben. Fontosnak tartaná, hogy a cég autói olyan irányban fejlődjenek, hogy hosszabb távon kedvezőbb fenntartási és beszerzési költségei legyenek tulajdonosaik számára. Ami engem mostanában, különösen foglalkoztat az az, hogy autóink nem eléggé kedvezőek, kezelnünk kell ezt a problémát. Azt hiszem arra kell koncentrálnunk, hogy a jövőben enyhén nyereségesek maradjunk, de eközben nőni is tudjunk és autóink amennyire csak lehet, kedvező árúak legyenek - mondta Musk.
Egy új gyár Texasban épül
A Tesla Model-3-as szedán eladási ára az Egyesült Államokban jelenleg 37 900 dollártól indul. A vezérigazgató azt is bejelentette, hogy a Tesla új gyárát Texasban tervezi felépíteni, egy ideig az oklahomai Tulsa is versenyben volt érte. Az új üzem Model 3-as é Model Y típusú autókat fog gyártani, valamint a Tesla vontatóját a Tesla Semi-t és a futurisztikus dizájnú Cybertruckot.
A cég tervei szerint év végéig a termelés akadozása ellenére is 500 ezer autó leszállítására készül (kaliforniai gyárát a járvány miatt 6 hétre le kellett állítani a második negyedévben). A második negyedévben összesen 90 ezer járművet szállítottak le vevőiknek, ez meghaladta az elemzői várakozásokat. Jelentésük szerint annak ellenére is tartják éves céljukat, hogy azt várhatóan sokkal nehezebb lesz elérni.
Ez a legnagyobb akadály
Musk elmondása szerint az igazi korlátot a Tesla növekedése előtt jelenleg az akkumulátorgyártás jelenti. Emiatt ki szeretnék bővíteni együttműködésüket a Panasonic Corppal és a kínai Contemporary Amperex Technologyval. A Reuters korábbi értesülései szerint az új olcsóbb, hosszabb élettartamú elemeket Kínában idén tervezik bevezetni a Model 3-as típusoknál.
A profit ellenére az árbevételi adatok már nem voltak annyira szépek a negyedévben, ez 6,04 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbi 6,35 milliárd dollárról. Az elemzők ennél is nagyobb visszaesést vártak, az IBES adatai szerint átlagosan 5,37 milliárd dollárt becsültek.
Az autóeladásokból származó bevételek 5,18 milliárd dollárt tettek ki, azonban az egyéb bevételek közül a szabályozói bevételek, amelyet más autógyártók fizetnek a cégnek, hogy ellensúlyozzák károsanyag-kibocsátásukat, 428 millió dollárra nőtt 354 millió dollárról. Ugyanakkor ez a bevételi forrás lassan csökkenhet a jövőben, mivel egyre több autógyártó cég áll elő saját elektromos meghajtású modelljeivel. Igaz, eltűnni vélhetően egy ideig nem fog, mivel számos versenytárs koncentrál még mindig a nagy profitmarzsot biztosító, üzemanyag-zabáló SUV-k és teherautók gyártására.
Az elektromos autók piacán még mindig a Tesla a király
Jelenleg az elektromos autók piaca még mindig a Tesla birodalma, s mindenki más csak bérlő ezen, ez jól megmutatkozott a mostani negyedéven - mondta Dan Ives, a Wedbush elemzője a hírügynökségnek. Az általános vélekedés szerint a Tesla gyors felemelkedése, s az, hogy jelenleg már a világ legértékesebb autógyártó cége azt mutatja, új korszak köszönt be a globális autóiparban. Ebben a korszakban a Szilícium-völgy megközelítése lesz a fontos, a sz autókat vezérlő szoftver fontosabb lesz a gyártásra vonatkozó know-how-nál.
A mostani profittal és a május óta bemutatott részvényár-emelkedéssel Musk számára újabb 2,1 milliárd dollár értékű részvényopció nyílt meg.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!