A német Volkswagen konszern akár 5 milliárd dollárt is befektet az amerikai Rivian elektromos járműgyártó vállalatba egy új, egyenlő arányban ellenőrzött vegyesvállalat keretében. Ennek célja az elektromos járművek architektúrájának és szoftverének megosztása – közölte a két vállalat.
A Rivian részvényei a bejelentést követően a zárás utáni kereskedésben 50 százalékkal emelkedtek, de a még a mai nyitás előtti kereskedésben is 37 százalékos pluszban jártak, ami önmagában 4,8 milliárd dollárral növeli piaci kapitalizációját. Ez azt jelenti, hogy a befektetők szinte azonnal beárazták a tervezett befektetés teljes mostani értékét, közben azonban a Volkswagen papírjai az európai kereskedésben is csak stagnáltak.
Kapcsolódó
Az autóipar számára nem kis kihívásokkal teli a mostani időszak. Az elektromos autókat gyártó cégek - amelyek között szép számban akadnak startupok is - azzal küzdenek, hogy a kamatok emelkedésével és az állami támogatások kifutásával jelentősen lanyhult termékeik iránt a korábban drasztikusan megugró kereslet. Erről bővebben itt olvashat.
A hagyományos gyártók mindeközben számos más problémával is szembesülnek a korszerűbb technológiákra való átállás során, legyen az a legújabb akkumulátorok gyártása vagy naprakészebb szoftverek fejlesztése.
A cégek reményei szerint a közös üzlet biztosítja a Riviannak az olcsóbb és kisebb méretű, 2026 elején forgalomba kerülő R2 SUV-ok, illetve a tervezett R3 crossoverek fejlesztéséhez szükséges forrásokat. E mellett talán a Rivian működése is végre cash-flow pozitívba billenhet. A Rivian meglévő szellemi tulajdonát fogja liszenszelni a közös vállalatnak, és az R2 lesz az első jármű, amely a közös vállalat szoftverét használja. Később ezeket átvehetnék a Volkswagen konszern más márkái is, az Audi, a Porsche, a Lamborghini és a Bentley is.
A remények szerint az együttműködés talán orvosolhatja a német konszern gondjainak egy részét. A Volkswagen szoftverrészlege, a Cariad, azon túl, hogy jelentősen túllépte költségvetését, kitűzött céljait sem sikerült teljesítse. Ez egyébként hozzájárulhatott a Volkswagen korábbi vezérigazgatója, Herbert Diess két évvel ezelőtti távozásához is.
A Rivian jelenleg a megkérdezett elemzők szerint változatlanul stabilabb lábakon áll, mint az elektromos autógyártással foglalkozó startupok jelentős része. Még úgy is, hogy minden leszállított járművén jelenleg 40 ezer dolláros vesztesége van. A Riviannak a befektetés segíthet túllendülni a jelenlegi nehéz időszakon, az R2-es modell bevezetése alaposan leapasztotta a cég tartalékait. A hír már csak ezért is megkönnyebbülés lehet, mivel egy hete jelentett csődöt a Fiskar nevű elektromos autókat gyártó cég. Erről bővebben itt írtunk.
A Volkswagen az év elején közölte, hogy tartja magát ahhoz a tervéhez, hogy 2030-ig 25 elektromos autómodellt dobjon piacra Észak-Amerikában a konszern összes márkáján belül, még akkor is, ha elismerte, hogy a szegmens növekedése lassul. A vállalat részvényei idén eddig mintegy három százalékot estek.
Közölték, hogy a Rivian szoftverét a Volkswagen elektromos terepjáró Scout modelljében is használni fogják.
A Mercedes és a Volkswagen is mélyrepülésben van
Csökkent a Mercedes-Benz Group német járműgyártó negyedéves profitja és bevétele éves összevetésben. A Volkswagen AG működési nyeresége és bevétele is kisebb lett az első negyedévben.A részletekről ITT írtunk bővebben.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Az AI SUMMIT két napra campusszá alakítja a Városligetet
Az AI Summit BUDAPEST rendezvénysorozat egyedülálló lehetőséget nyújt a hazai és a nemzetközi szakértők és érdeklődők számára, hogy valós betekintést nyerjenek a mesterséges intelligencia világába, hogy felfedezzék az üzleti életre, a társadalmi viszonyokra és az ipar világára gyakorolt jelenlegi és jövőbeli hatásait. Magyarország vezető digitális média cége, az Indamedia, 2023-ban rendezte meg, elsőként hazánkban, az AI Summit-ot, a konferenciát, amely csak és kizárólag a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kérdésekre fókuszált. A tavalyi rendezvény kimagasló sikere alapján biztosak vagyunk abban, hogy az AI Summit a kelet-közép-európai régió legfontosabb és legmeghatározóbb AI és innovációs eseménye lesz 2024-ben is.
Találkozunk 2024. szeptember 9-én és 10-én a Magyar Zene Házában és a Néprajzi Múzeumban. Részletek és jegyvásárlás az alábbi linken.