A dinamikus devizaváltás, azaz DCC (Dynamic Currency Conversion) azt jelenti, hogy a POS-terminálon, ha szeretnénk – akár külföldön is – a saját devizanemünkben, forintban is fizethetünk. Elsőre ez egy nagyon kényelmes szolgáltatásnak tűnhet, azonban pont ennek a látszatával tudnak a legjobban lehúzni.
A terminál automatikusan felismeri az idegen bankkártyát és választás elé állít bennünket: milyen devizában szeretnénk fizetni?
Kapcsolódó
Mindig érdemes az adott ország fizetőeszközét választani, így ugyanis a saját bankunk fogja átváltani a pénzt.
Azaz, ha például Horvátországba utazunk és a terminálon feljön egy kérdés arról, hogy euróban vagy forintban szeretnénk-e teljesíteni a fizetési kötelezettségünket, akkor azt ajánljuk, hogy az eurót válassza.
A gatyánk is rámegy a nyári pénzváltásra, de tízezreket spórolhatunk
Egyre több magyar választja a külföldi utazások során a kártyás fizetést a készpénz helyett, ami az első negyedévben közel 9,5 millió tranzakciót eredményezett külföldi üzletekben, 20 százalékos növekedést mutatva az előző évhez képest. Az értékben is hasonló mértékű bővülés meghaladta a 137 milliárd forintot. A fintech megoldásokkal és a bankkártyás fizetéssel jelentős összegeket takaríthatunk meg a nyaraláson, bár a biztonság érdekében némi készpénz sem elhanyagolható.Étteremben, szállodában járva külföldön mi is megtapasztaltuk az elmúlt években a DCC okozta kellemetlenségeket. Előfordult például, hogy egy írországi vendéglátóhelyen fizetéskor a személyzet előzékenyen figyelmeztetett mindenkit arra, hogy az euró gombbal lépjünk tovább, de ennek ellenére az amerikai vendégek többsége ragaszkodott ahhoz, hogy Európában is dollárban szeretne fizetni a POS-terminálon keresztül.
A dinamikus devizaváltásról Gergely Pétert, a BiztosDöntés.hu alapító pénzügyi szakértőjét kérdeztük.
Elvileg ennek egy kényelmi szolgáltatásnak kellene lennie, mégis átverésnek, nettó lehúzásnak tűnik. Mi ennek az oka?
Nem ismerünk ilyen példát. Az ügyfél mindig választhatja a helyi devizában történő fizetést is, ez tehát nem kötelező. Éppúgy, mint ahogy ugyanazt a márkájú terméket különféle árakon kaphatja meg különféle kereskedőknél. A hangsúly ezért nem a tiltáson, hanem az edukáción van. Mi rendszeresen felhívjuk erre az ügyfelek figyelmét, a bank ezt nyilván nem teheti, mert rontaná a partnerei üzletét. Főleg, ha idehaza ő is alkalmaz ilyet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!