Egyre látványosabb az új elektromos gépkocsik értékesítésének visszaesése. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) az adatai szerint júniusban még „csak” 1 százalékkal kevesebbet értékesítettek a tisztán elektromos autókból, addig júliusban már 10,8 százalék volt a visszaesés az előző év azonos hónapjához képest. A plug-in hibridekkel sem jobb a helyzet:

júniusban 19,9 százalék, júliusban 14,1 százalék volt a visszaesés.

Alapvetően a sima hibrid gépjármű értékesítés mentette meg a piacot, hiszen 25,7 százalékkal tudott növekedni, miközben a benzines és a dízel hajtotta gépkocsik eladása is 7 illetve 10,1 százalékkal csökkent – így alakult ki az év/év alapú 0,2 százalékos bővülés az előző hónapban.

Magyarországon még kitartott a növekedés

A nagyobb: francia és német piacokon rendre 2,3 és 2,1 százalék volt a csökkenés. Magyarországon kitartott a növekedés a 2,2 százalékos emelkedéssel, de ez is jelentős lassulás az előző havi 23,9 százalékos robusztus gyarapodással szemben.

Éves összevetésben idén júliusban a nagyobb gyártók közül:

  • a Stellantis 0,2-vel,
  • a Mercedes 1,9 százalékkal kevesebb autót adott el,
  • a BMW viszont 1,8 százalékkal tudott bővülni,
  • míg a Volkswagen 3,6 százalékkal.

Az utolsó járvány előtti évben a gépkocsi értékesítés június és július hónapokban 1,45 és 1,14 millió darabra rúgott, a mostani 1,09 és 0,85 millió darabbal szemben. Vagyis a lezárások előtt időszakhoz képest továbbra is 300 ezer darab/hó a lemaradás. Ez 3-4 millióval kevesebb eladott gépkocsit jelent évente a gyártók számára Európában.

Óriási bajban az iparág, amire a magyar jövő épülne

Akkora zuhanásban vannak az elektromos autó eladások, hogy a gyártók kénytelenek teljesen átszervezni a korábbi terveiket, illetve eltolni a teljes elektromos átállás időpontját. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban arra figyelmeztetett, hogy a legfontosabb európai gazdasági adat jelenleg az, hogy mennyi autót adnak el, és abból mennyi elektromos.