Kedden tartotta első informális ülését az Európai Unió Versenyképességi Tanácsa Budapesten, amelyen a tagországok gazdasági miniszterei vettek részt. Az ülésen egy új versenyképességi paktumot készítettek elő, összhangban a magyar EU-s soros elnökségnek az európai versenyképesség megerősítését célul tűző vállalásával – írja az Index.
A magyar kabinet várhatóan a decemberi uniós csúcson mutathatja be az Új Európai Versenyképességi Megállapodás tervezetét. Ennek keretében több prioritást is kijelölt a kormány:
- a gazdasági növekedés újraindítását és a tartós növekedés feltételeinek kialakítását
- a belső piac elmélyítését
- a kis- és középvállalkozások kiemelt támogatását
- a zöld- és digitális átmenet elősegítését az európai gazdasági szereplőkkel és az európai polgárokkal partnerségben
- a nemzetközi együttműködések előmozdítását
- a munkahelyek stabilitásának és fenntarthatóságának biztosítását
A Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter vezette ülésen három fókusztéma került szóba: az elektromobilitás, a mesterséges intelligencia és az európai versenyképesség.
Fókuszban az elektromos autók
Nagy Márton az alternatív hajtású járművekre való átállását nevezte az EU előtt álló az egyik legkomolyabb gazdasági kihívásnak.
Jelenleg tarthatatlannak tartja a robbanómotoros járművek értékesítésének megszüntetésére kitűzött 2035-ös céldátumot, mivel az újonnan forgalomba helyezett e-autók aránya még mindig 15 százalék alatt van.
Az Orbán-kormány tárcavezetője szerint a sikeres átállás elengedhetetlen feltétele egy közös uniós ütemterv. Ennek elengedhetetlen feltételének tartja, hogy az autóipar mellett más ágazatokat, így infokommunikációs és technológia szektort (IKT) vagy a logisztikát is bevonják a projektbe.
A nemzet gazdasági miniszter szerint egyre nagyobb széttagoltságot látunk az elektromos járművekre vonatkozó szabályozást illetően, ezért kiemelt prioritásként kezelik, az egyes tagállamok közötti jogharmonizációt. Illetve fontosnak tartja egy egységes európai töltőhálózat kiépítését.
Szerdán érkezik az ütemterv
Nagy Márton bejelentette, hogy szerdán érkezik az elektromos autózást érintő 11 pontos csomag, ami a lakosság e-autóvásárlásra is ki fog térni.
A tárca vezető szerint a járműgyártóknak nyújtott szubvenció nélkül nehéz megvalósítani az átállást, mivel:
támogatások nélkül a termelőknek kell csökkenteniük áraikat, ami egy lassabb folyamat.
Arra kérdésre, hogy miből finanszírozzák az autóipar átállását úgy fogalmazott, hogy ez „egy új adózási forma is lehet”.
Az Európai Bizottság által a kínai e-autók importjára kivetett büntetővámok kapcsán a magyar miniszter elmondta: ezek jelenleg csak ideiglenesek, a véglegesítésükről várhatóan októberben vagy novemberben dönthet az Európai Tanács.
Nagy újfent hangsúlyozta: a magyar kormány nem támogatja a protekcionizmust.