Itt a következő Debrecen! Újabb óriási akkugyárat épít a CATL Európában
A világ legnagyobb akkumulátorgyártója és a Stellantis 4,1 milliárd eurós üzemet létesít Zaragozában. A spanyol gyár a CATL harmadik nagy beruházása Európában, Németország és Magyarország után.
A kínai CATL 4,1 milliárd euró (mintegy 1684 milliárd forint) értékű akkumulátorgyárat épít a Stellantisszal közösen, ezzel bővítve Kína gyártási kapacitását a kontinensen, egyben megerősítik az európai autógyártó elköteleződését az elektromos járművek felé.
Az északkelet-spanyolországi Zaragozában található gyár a tervek szerint 2026 végén kezdi meg a termelést a világ legnagyobb akkumulátorgyártója és a negyedik legnagyobb autógyártó, a Peugeot, Jeep és Fiat márkák tulajdonosa 50-50 közötti vegyesvállalata keretében.
Európa próbálta csökkenteni a függőségét a kínai akkumulátoroktól. Ám ezek az erőfeszítések kudarcot vallottak, miután a legnagyobb reménység, a svéd Northvolt a napokban csődöt jelentett az Egyesült Államokban.
Kínai vállalkozásainak felszámolása után a Stellantis 20 százalékos részesedést szerzett a kínai Leapmotorban 1,5 milliárd euróért, így kizárólagos jogot biztosított számára a Leapmotor autók Kínán kívüli gyártására és értékesítésére egy vegyesvállalaton keresztül.
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.
A Leapmotor viszont egy lengyelországi Stellantis-gyárat használja a T03 kompakt elektromos jármű gyártásához, így a vállalat elkerülheti a kínai elektromos járművek importjára kivetett magasabb uniós vámokat.
Az SNE Research adatai szerint a CATL, amelynek központja a kelet-kínai Ningde-ben található, az első félévben körülbelül 38 százalékos globális piaci részesedéssel rendelkezett.
Iparágban vezető méretgazdaságossággal és kutatási kiadásokkal büszkélkedhet, eladásait pedig a kínai piac lendítette fel, miközben Európában és az Egyesült Államokban nem egységes az elektromos járművek iránti kereslet.
A spanyol gyár a CATL harmadik nagy beruházása Európában. Németországban és Magyarországon már üzemel.
A kínai csoport, amely a Tesla kulcsszállítója, azon dolgozik, hogy terjeszkedjen Európában, mivel a Peking és Washington közötti feszültség veszélyezteti növekedési terveit Észak-Amerikában. A CATL együttműködik Elon Musk cégével és a Forddal is, hogy licencelje akkumulátorgyártási technológiáját a nevadai és michigani gyárak számára – számolt be róla a Financial Times.
A nemzetközi gazdasági hírportál idézte a Stellantis elnökét, John Elkann-t, aki elmondta, hogy a csoport „minden elérhető fejlett akkumulátortechnológiát felkarol annak érdekében, hogy versenyképes elektromosjármű-termékeket vigyen el ügyfeleikhez”.
Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök hétfőn madridi rezidenciáján találkozott Robin Zenggel, a CATL elnök-vezérigazgatójával. Sánchez sok más uniós vezetőnél messzebbre ment a Kínának történő udvarlásban. Szeptemberben Pekingben 18 hónapon belül másodszor találkozott Hszi Csin-ping elnökkel.
A spanyol kormányfő meglepte uniós társait, amikor kijelentette, hogy a blokknak „át kell gondolnia” a kínai elektromos járművekre vonatkozó vámok kivetésére vonatkozó terveit. Madrid végül tartózkodott a szavazáson, amikor az EU-tagok októberben jóváhagyták az elektromos járművek tarifáit, mondván, hogy több párbeszédre és tárgyalásra van szükség.
Jorge Azcón, Aragónia régió konzervatív elnöke azt mondta, hogy a bejelentés „a lehető legjobb hír” volt az autonóm közösség számára.