Ahogy az várható volt, az Európai Bizottság terítette lapjait a kínai elektromos autók behozatalával kapcsolatban. A uniós tervezet észak-amerikai mintára magas importvámokkal tartaná kordában a távol-keleti nagyvállalatokat, a lépést kilenc hónapot át tartó brüsszeli vizsgálat előzte meg.

Az autóipar elkötelezett az elektromobilitás mellett, így a hazai gyártókapacitással rendelkező győri Audi, a kecskeméti Mercedes-Benz vagy a még nem termelő debreceni BMW is, ám az európai nagyágyúk sem elég hatékonyak, versenyképesek jelenleg a kínai riválisokkal szemben.

Alaposan fel is kavarta az állóvizet a magyarországi érdekeltséggel bíró német prémiumautógyártók körében, amikor a BYD elkötelezte magát szegedi beruházása mellett.

Amennyiben az EU tengerentúli mintára magas importvámokhoz nyúl, az aligha marad érdemi reakció nélkül. Abban a tekintetben könnyen visszaüthet, hogy az eleve protekcionista kínai gazdaságpolitika szigorít, elzárva az európai gyártók elől a maga piacát. Ám itt egyelőre nem tartunk.

Az Európai Bizottság álláspontja az, hogy az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba.

Jelentős büntetővámok Kínának

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vezetője felidézte: az Európai Bizottság szerdán nyilvánosságra hozta a Kínából importált, teljesen elektromos autókra vonatkozó intézkedés-tervezetet, amely jelentős büntetővámokat vetne ki a Kínában gyártott elektromos járművekre.

  • A tervezet a jelenlegi 10 százalékos már meglévő vámokra további 17,4-38,1 százalék közötti büntetőterhet róna ki. A kivetni tervezett büntetővámok nem egységesek, hanem gyártónként eltérő mértékűek.
  • Ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak.
  • Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer Nagy Márton szerint szinte példa nélküli a történelemben.

Az ötödik Orbán-kormány kulcsembere a tervezettel kapcsolatosan kijelentette, hogy nem értenek egyet a büntetővámokkal, hiszen a protekcionizmus nem megoldás. Ehelyett együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség. 

Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem

– fogalmazott Nagy Márton.

Folytatás a Versenyképességi Tanácsban

A büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő, Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették. 

Az NGM feje kiemelte, hogy a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki, amelyet a soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-i ülésén mutat be a tagállamoknak.

Meglépte az EU, vámmal sújtják a kínai villanyautókat

  • Júliustól büntetővámot kell fizetni minden kínai villanyautó után, amit az Európai Unióba hoznak. 
  • A büntetővám teteje 38,1 százalék lehet, az alap 10 százalék mellett. 
  • Legkevésbé rosszul a BYD járt. 
A részletekről testvérlapunk, a Totalcar írt bővebben.