A Financial Times (FT) brit napilap értesülése szerint

az Európai Unió (EU) vizsgálja, hogy Kína nem nyújtott-e szabálytalan támogatást a BYD elektromos autók magyarországi üzemének építéséhez.

Mivel az Európai Bizottság (EB) vizsgálata a BYD-üzem külföldi támogatásáról még kezdeti szakaszban tart, nem tudni, mikor zárul le.

A Reuters által idézett cikk szerint ha Brüsszel megállapítja, hogy a kínai vállalat tisztességtelen támogatásban részesült a kínai állam részéről, akkor a céget

  • egyes eszközök eladására,
  • kapacitáscsökkentésre,
  • a támogatás visszafizetésére,
  • valamint a meg nem felelés miatti bírság megfizetésére kötelezheti.

Bóka János Európa-ügyi miniszter az FT-nek azt mondta, hogy Budapestet nem tájékoztatták a vizsgálatról, ugyanakkor az szerinte nem meglepő. Szerinte köztudott, hogy minden Magyarországon megvalósuló beruházás nagyon gyorsan megjelenik a Bizottság radarján, és „a Bizottság kettőzött figyelemmel követ minden olyan állami támogatási döntést, ami Magyarországon történik”.

A Telex azt teszi hozzá a cikkhez, hogy

az EU a belső piacot torzító külföldi támogatásokról szóló rendelete tilt minden olyan közvetlen vagy közvetett pénzügyi támogatást, amelyet egy cég nem uniós országtól kap, és amely előnyt biztosít az adott cégnek az EU-n belül.

A tiltott támogatási formák közé tartoznak

  • a közvetlen állami támogatásokat, a
  •  kamatmentes vagy alacsony kamatozású kölcsönök,
  • az adókedvezményeket,
  • az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztés
  • és a kormányzati megrendelések.

Nem ez az első vizsgálat, amit az EU kínai elektromosautó-gyártókkal szemben indított. 2024 júliusában zárult már egy folyamat, amely megállapította, hogy az ilyen járművek kínai értékláncát tisztességtelenül támogatják, és ez kárt okozhat az akkumulátoros elektromos járművek uniós gyártóinak. A EU ekkor plusz vámot vetett ki az érintett gyártókra, köztük a BYD-re is.

A vizsgálat még hónapokig is eltarthat - a tavalyi vizsgálat lefolytatása is kilenc hónapot vett igénybe -, ha végül a BYD-nek csökkentenie kell majd a termelési kapacitásait, az okozhat némi fejfájást a magyar kormánynak.