- Milyen ütemben zajlik az építkezés?
- Hogyan sikerül a környezetvédelmi, vízgazdálkodási, energiahatékonysági szempontoknak megfelelni?
- Mekkora költségei vannak az építkezésnek?
- Sikerül-e magyar cégeket bevonni?
- Milyen CATL-projekt megítélése Debrecenben?
- Hogyan próbálnak ezen javítani?
- Miért éri meg hazánknak az akkumulátoripar ilyen méretű felfutása?
- Egy ilyen méretű ország elbír ekkora termelőkapacitást?
- Hogy látják a globális és európai akkumulátoripar jövőjét?
A debreceni építkezés a tervek szerint halad, várhatóan két éven belül indul a termelés. A talajkiegyenlítési és cölöpözési munkák nemrég fejeződtek be, most a szerkezetépítés zajlik. A beruházás összértéke várhatóan eléri a 3 ezer milliárd forintot
– árulta el a CATL az Economx érdeklődésre.
A környezetvédelmi, vízgazdálkodási, energiahatékonysági szempontoknak való megfelelés kapcsán közölték,
a CATL összesen tizenhárom gyártóbázissal rendelkezik világszerte, ennek köszönhetően cégünk mára széleskörű tapasztalattal rendelkezik az akkumulátorgyárak tervezésében és üzemeltetésében egyaránt. Minden üzemünket a vonatkozó előírások betartásával üzemeltetjük, emellett folyamatosan a lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb működés kialakításán dolgozunk.
Az extrém szennyeződések megelőzése elsősorban a létesítmények, épületek megfelelő műszaki védelmének kialakításával és az szakszerű üzemeltetési előírások betartásával, valamint a berendezések folyamatos ellenőrzésével, illetve szükség szerinti helyreállításával biztosítható. A megelőzés mellett olyan monitoring rendszert építenek ki, amellyel ellenőrzés alatt tudják tartani a teljes gyártási tevékenységet – tudtuk meg.
A CATL a legfejlettebb, az ipar 4.0 technológiára épülő megoldásokat használja gyáraiban, amelyek biztosítják a környezetbarát energiafelhasználást, valamint zöld gyártási és logisztikai folyamatokat tesznek lehetővé. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy már négy akkumulátorgyárunkban elértük a szén-dioxid semlegességet. Az idei Sanghaji Autószalonon jelentettük be azt a tervünket, hogy 2025-ig az alaptevékenységeinkben elérjük a szén-dioxid-semlegességet, ami azt jelenti, hogy akkumulátorgyártó létesítményeink – így az addigra működésbe álló debreceni gyár is – két éven belül karbonsemlegesek lesznek
– tájékoztattak, hozzátéve: a német és jipini üzemeik száz százalékos zöldenergia-felhasználást értek el működésük során és Debrecenben is optimalizálni kívánják az energiafelhasználásukat, valamint a gyár területén és tetejére napelemeket szerelnek fel.
Azt is megtudtuk, hogy magyar cégeket is sikerült bevonni az építkezésbe, ugyanis a debreceni üzem építésénél a CATL számos alvállalkozóval dolgozik, amelyek többsége magyar. A debreceni üzem megépítésével egy magyar generálkivitelezőt bíztak meg, aki számos más, helyi vállalkozással együttműködve dolgozik.
Kaderják Péter, az Akkumulátor Szövetség elnöke a Szabad Európának adott interjúban arról beszélt, hogy hosszú távon fenntartathatatlan az üzemek működése lakossági támogatás nélkül, így fontosnak tartottuk, hogyan látja a CATL a projekt debreceni megítélését.
Egyrészt kiemelték, hogy az elektromos járművek piacának erőteljes növekedése és a neves autómárkák iránti nagy kereslet miatt, valamint az ügyféligények jobb kiszolgálása érdekében a vállalat vezetése hosszas elemzés és több terület vizsgálata után választotta Debrecent második európai gyártóbázisának.
Öt ok miatt döntöttek a magyarországi befektetés mellett:
- Magyarország nagy múltra tekint vissza és jó alapokkal rendelkezik az autóiparban.
- Emellett nagy mennyiségben beszerezhetők a közelből akkumulátor-alapanyagok, például szeparátorok és egyéb az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó anyagok.
- A jó ipari környezet és a CATL akkumulátortechnológiájának kombinációja kedvező hatással lehet az elektromos közlekedés elterjedésére Európában.
- Sőt, Magyarország központi helyet foglal el Európában és számos autóipari vállalkozás található az országban, ami lehetővé teszi, hogy egy hazai gyárral a cég gyorsabban tudjon reagálni a vásárlóik igényeire.
- Magyarország kiváló befektetési környezettel, jó közlekedési és közmű-infrastruktúrával, valamint nagy számú versenyképes humánerőforrással rendelkezik, ami tovább segíti gyár magyarországi üzemeltetését.
Másrészt a CATL
a magas színvonalú középiskolai és egyetemi oktatás miatt is választotta Debrecent
amely nagyszámú szakképzett munkaerő foglalkoztatását teszi lehetővé, hosszabb távon megfelelő feltételeket biztosítva az üzem működéséhez.
Bízunk benne, hogy elnyerjük a helyiek bizalmát és szeretnénk biztosítani őket arról, hogy a beruházás mindenben megfelel a hatályos uniós és magyar jogszabályoknak, beleértve a környezetvédelmi és munkahelyi biztonságot is. Az üzemet a hatósági engedélyek keretein belül hozzuk létre. Célunk egy olyan cég felépítése, amely szerves részévé válik a város gazdasági életének, ugyanakkor vonzó munkahely a régió munkaerőpiacán, különösen a fiatal szakemberek számára
– hangsúlyozták az Economxnak a terveiket.
Hogyan kommunikáljon egy kínai cég Magyarországon? Mutatjuk!
Ahhoz, hogy megismerjük az új iparágat és a szereplőit, kérdeznünk kell. Az Economx interjújából kiderül, kinek mit kell tanulnia a másiktól. Bővebben >>>Ugyanakkor az sem titok, hogy a debreceni projekt helyi reputációján van mit javítani, kíváncsiak voltunk arra, vannak-e ilyen irányú terveik.
A CATL ezzel kapcsolatban megerősítette, hogy hosszú távra tervezik a debreceni jelenlétüket, és szeretnének jó szomszédja lenni a debrecenieknek.
Jó kapcsolat kiépítése a célunk a helyi közösségekkel és szeretnénk aktív és pozitív szerepet vállalni a város életében. A CATL a tervezési, kivitelezési és üzemeltetési döntések során mindvégig figyelembe veszi a helyi lakosok érdekeit
– hangsúlyozták.
Példaként felhozták, hogy idén húsvétkor ötszáz fenntartható élelmiszercsomagot adományoztak a Debrecenben élő rászorulóknak, később pedig száz esővízgyűjtő hordót juttattak el a helyieknek, és a jövőben is folytatni kívánják a társadalmilag felelősségvállalás jegyében indított programjaikat.
Kiemelték, hogy nagy gondot fordítanak arra, hogy a debreceni gyár minden vonatkozó jogszabálynak és előírásnak megfelelően működjön. Emellett szeretnék megismertetni a helyiekkel az értékes termékeiket, amelyek világszerte fontos szerepet játszanak az elektromos közlekedésre való áttérésben és az energiaátállás felgyorsításában. A CATL azt tervezi, hogy nemcsak munkatársaik karrierjét, hanem a jövő tehetségeit is gondozza Debrecenben és a régióban az oktatás minden szintjén.
Számos intézménnyel folytatunk tárgyalásokat – például a szakképző iskolákkal és a Debreceni Egyetemmel – annak érdekében, hogy kiaknázzuk a tehetséggondozásban rejlő lehetőségeket. Célunk, hogy támogassuk az akkumulátorgyártás területén dolgozó szakemberek képzését. A cég szakképzésben való részvételének tervei most készülnek. Bízunk benne, hogy hamarosan konkrét lépésekről beszélhetünk, és jó híreket közölhetünk az oktatási együttműködésről
– hangsúlyozták a portálunknak.
Az Economx kíváncsi volt arra is, hogy a CATL szerint miért éri meg hazánknak az akkumulátoripar ilyen méretű felfutása.
Az elsőként azt emelték ki, hogy a debreceni beruházás jelentős lendületet ad Magyarország és a tágabb értelemben vett debreceni régió fejlődésének. Nemcsak szignifikáns új adóbevételi forrása lesz a városnak, hanem további befektetőket vonz majd. Emellett rengeteg minőségi munkahely jön létre, ami új karrierlehetőségeket teremtve a helyi fiatalok számára – húzták alá.
Ugyanakkor számos felvetés szerint egy ekkora méretű ország, mint hazánk, nem bír el ekkora termelőkapacitást.
Ezzel kapcsolatban elmondták, a termelési kapacitásukat a piaci keresletnek megfelelően tervezik, és a beruházási tervüket több tényező figyelembevételével alakítják ki, beleértve a piaci keresletet, a befektetési környezetet, a helyi ipari lánc fejlődését, a képzett munkaerő elérhetőségét és a költségszintet is.
Magyarország kiváló befektetési környezettel, jó közlekedési és közmű-infrastruktúrával, valamint nagyszámú, versenyképes munkaerővel rendelkezik, ami megkönnyíti a CATL magyarországi gyárának üzemeltetését
– tették hozzák.
A kínai cég azzal is tisztában van, hogy hazánk nagy múltra tekint vissza az autógyártásban, jó ipari alapokkal rendelkezik, és több jelentős európai autómárka is létesített már gyárat az országban. Emellett a környező területeken nagy mennyiségű akkumulátor-alapanyag, szeparátor és egyéb kapcsolódó anyagok vásárolhatók. A jó ipari környezet és a CATL akkumulátortechnológiájának kombinációja jobban hozzájárulhat az európai közlekedés villamosításához is – magyarázták, hozzátéve: a debreceni akkumulátorgyár javítani fogja a CATL globális termelési hálózatának fejlesztését, és elősegíti az e-mobilitás és az energiaátállás felgyorsítását Európában.
Egy közepes kínai cég egy éves bevételéből finanszírozhatóvá válna a magyar oktatás
A Huayou Cobalt úgy döntött, érdemes kommunikálnia a magyar nyilvánossággal. Bővebben >>>Arra is kíváncsiak voltunk, hogyan látják Kínában a globális és európai akkumulátoripar jövőjét.
A CATL-nél tisztában vannak azzal, hogy Európa az elektromos közlekedés és a zöld energiára való átállás irányában halad, és azt a célt tűzte ki, hogy 2035-re betiltja a belső égésű motorok értékesítését, és 2050-re eléri a szén-dioxid-semlegességet.
Az innovatív energetikai technológiák globális piacvezető vállalataként elkötelezettek vagyunk az energiaátmenet és az európai klímavédelmi célok támogatása mellett. A CATL és partnerei számára az európai klímacélok több üzleti lehetőséget nyitnak meg, beleértve az elektromos járművet vásárlókat, akik robottaxi tulajdonosok lehetnek, vagy az energiatárolók, illetve napelemek felhasználóit, akiknek a háza ezáltal energiatermelővé válhat
– magyarázták.
Tájékoztatásuk szerint világszínvonalú megoldásokat és szolgáltatásokat nyújtanak a fosszilis energiaforrások helyettesítésére, ezzel is elősegítve a széndioxid-kibocsátásmentes, elektromos közlekedésre való átállást. Ennek érdekében a CATL komoly erőfeszítéseket tesz a technológiai fejlesztés területén. Így a tájékoztatásuk szerint jelenleg
- a világon közel tizennyolcezer CATL-alkalmazott foglalkozik kutatás-fejlesztéssel,
- a cég által kiadott és függőben lévő szabadalmak száma pedig mára meghaladta a húszezret.
Idetartozik, hogy a ningtöi és jipini üzemeiket a Világgazdasági Fórum Lighthouse-gyárként ismerte el, az akkumulátoriparban egyedüliként elnyerve ezt a minősítést a világon, sőt, a jipini üzem az akkumulátorgyárak közül a világon rendelkezett elsőként szén-dioxid-mentes tanúsítvánnyal is. A CATL kifejezett célja, hogy a Lighthouse és a karbonsemlegessé minősített gyáraiban szerzett tapasztalatait a debreceni üzemébe is átültesse.
Célunk, hogy elősegítsük a CATL európai lokalizációját, és fenntartható akkumulátor-értékláncot alakítsunk ki, ezzel is hozzájárulva a globális szén-dioxid-semlegességi célok eléréséhez
– foglalta össze a cégvezetés a célokat.