Valdis Dombrovskis uniós biztos és Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter szombati telefonbeszélgetését követően kiderült, hogy az Európai Unió és Kína hajlandó tárgyalásokat indítani a nagyfokú kínai felháborodást kiváltó protekcionista szabályozással kapcsolatosan.

Tavaly szeptemberben indított az Európai Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot a kínai kereskedelmi intézkedések ellen: állítása szerint Kína olcsó elektromos autóival elárasztja az uniós piacot, leszorítja az eladási árakat és hátrányos helyzetbe hozza az európai kereskedőket. A vizsgálat eredményének értelmében a bizottság június 12-én bejelentette az ideiglenes védővámok tényleges kivetését a kínai elektromos autót gyártó cégekre, melyek mértéke a 38,1%-os tarifát is elérheti. Az uniós tarifák július 4-től lépnek érvénybe, bár a végleges vámokat novemberben rögzítik. Ezek általában öt évig tartanak.

Peking szerint az EU állításai alaptalanok, hiszen elektromos autóik sikere a kínai ipar természetes növekedéséből és nem az állami támogatásokból adódik. A Bizottság vizsgálatát követően rögtön érkezett is a kínai ellenreakció: az ázsiai óriás számos vám kivetésével fenyegetőzött az importált uniós árukra, köztük a sertéshasra és a konyakra. Továbbá a kínai kereskedelmi minisztérium erősen kritizálta az EU dömpingellenes vizsgálatának eljárását.

A közelmúltban közzétett, nyilvánosságra hozatal előtti javaslatok aránytalanul magas vámokat javasolnak, amelyek célja a kínai vállalatok fejlődésének visszaszorítása. Ez tipikus protekcionista intézkedés, Kína egyértelműen kifejezte ezzel szemben erős elégedetlenségét és határozottan ellenzi

– írja a minisztérium közösségi média-bejegyzésében. 

A nagyhatalom felszólította Európát, hogy módosítson az intézkedésein, valamint azzal fenyeget, hogy pert indít a Kereskedelmi Világszervezetnél, ha nem veszik figyelembe fellebbezéseit. 

A feszült viszonyban azonban áttörést jelentett Valdis Dombrovskis uniós biztos és Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter szombati telefonbeszélgetése után napvilágra kerülő hír, miszerint végül mindkét fél tisztviselői megállapodtak abban, hogy tárgyalásokat folytatnak a javasolt vámokról és a szubvenciós támogatások megszüntetéséről. 

„Ez meglepő fejlemény abban a tekintetben, hogy az elmúlt hetekben nem sikerült menetrend szerinti tárgyalásokat folytatni“ - jelentette ki Robert Habeck, Németország alkancellár-helyettese, gazdasági és klímaügyi miniszter a háromnapos diplomáciai látogatásán Kínában. A hétvégi találkozó során Habeck kijelentette, hogy „ezek nem büntető tarifák“, hanem korrekciós intézkedésekről, amelyek célja a kereskedési feltételek kiegyenlítése. A német miniszter volt az első magas rangú európai tisztviselő, aki Kínába utazott a vámok bevezetése óta. Johanna Bernsel, az Európai Bizottság szóvivője hétfőn megerősítette, hogy a héten technikai tárgyalások lesznek Brüsszelben az említett vámok vonatkozásában. 

A kereskedelmi háború esélyéről a TotalCar szakértőjét, Csernátony Csabát kérdeztük.

Visszafelé is elsülhet az EU fegyvere

Szerinte alapvetően az a probléma, hogy a kihirdetett ideiglenes vámok a már érvényben lévő 10 százalékos uniós tarifára épülnek rá, így például a SAIC Motor esetében – ahol 38% az emelés mértéke – közel 50 százalékkal lesz magasabb az elektromos autó ára az Unió területén belül.

Azonban az európai és kínai elektromosautó-piac szoros összefonódásának következtében nagy az esélye annak, hogy az uniós termelők is sérülnének a vámok miatt.

A kínai autók harmadik legnagyobb exportpiaca az Európai Unió, az európai autók előállításához nagy szükség van a kínai akkumulátorgyárakra, valamint számos hagyományos márka kereskedik Kínából exportált elektromos autókkal (pl. Dacia Spring). Ebből kifolyólag több olyan céget is büntethetnek, amelyek európai gyártókhoz tartoznak.

Felmerült egy olyan kritika is, miszerint semmi sem zárja ki, hogy néhány kínai gyártó olyan hatékony legyen, hogy még ezen büntetővámokat is képes legyen lenyelni, és továbbra is olcsóbban árulni a termékét. 


– így az újságíró.

Kína fenyegetései, miszerint saját vámokkal reagálnának az intézkedésre, ráadásul a célzott termékek számát kiterjesztenék az elektromos autókon túl más árucikkekre is, valóban kétségbeejtőek. Amikor azt mérlegeljük, hogy mekkora eséllyel robbanhat ki egy kereskedelmi háború a felek közt, azt láthatjuk, hogy Európa kiszolgáltatottabb helyzetben lehet, mint Kína, ami nagyon sok helyen vissza tud vágni a büntetővámokra. Az EU fegyvere visszafelé sülhet el a szakértő szerint, márpedig egy vámháború senkinek nem áll az érdekében.  

Jövőbeli kilátások

A tárgyalások megkezdése mindenképp pozitív fejlemény, tekintettel arra, hogy Kína idáig a konzultáció feltételének az intézkedés visszavonását tűzte ki. Azonban a jelenlegi bizonytalan helyzetben kérdéses, hogy milyen eredményt tudnak elérni a vámok novemberi véglegesítésééig.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a tarifák esetleges mérséklése és finomhangolása szükséges lehet az elmérgesedő kereskedelmi viszony megelőzése érdekében. 

– húzta alá a Totalcar munkatársa.

Ami az ipar jövőjét illeti, fontos megjegyezni, hogy a híresztelésekkel ellentétben az elektromos autóipar globális növekedése továbbra is töretlen, csupán arról van szó, hogy a gyártók előzetes terveihez képest alacsonyabb kereslettel találkoztak a fogyasztók részéről, így csökkenteniük kellett a termelést. Az olcsóbb kínai verziók megjelenése arra ösztönzi az uniós gyártókat a szakértő szerint, hogy szélesítsék az alacsonyabb áron beszerezhető termékeik kínálatát.

Magyarország kritikus

Hogy mennyire aggasztó a helyzet, arról egyelőre a kormányzatnak sincs pontos képe. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a  legutóbbi Kormányinfón az Economx érdeklődésére arról beszélt, hogy a bűntetővámok nem észszerű piacvédelmi intézkedések, hanem ideológiai döntést hozott az Európai Bizottság. Ugyanakkor a miniszter nem tudta megmondani, hogy ez mennyiben érintheti a magyar gazdaságot - pontos számokkal a Nemzetgazdasági Minisztérium sem szolgált -, ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy

Európa számára büntetővám következményei száz- és ezermilliárdokban mérhetőek.  
Az európai piac helyzete fontos szempont, korábban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Macronomx Meetup szakmai konferenciáján is arról beszélt, hogy a magyar ipar „teljesen kettészakadt”, az export gyengült, aminek a fő oka a jármű- és az akkumulátorgyártás visszaesése.  Nagy egyértelműsítette, a legfontosabb európai gazdasági adat, hogy mennyi autót adnak el, és abból mennyi elektromos. A magyar export számait sem mozgatja semmi más, az elektromos autózáson múlik, hogy Európa talpra tud-e állni – tette hozzá. Így viszont kifejezetten komoly problémát okoz, hogy bár Magyarország gazdasági teljesítménye még a kormányzat szerint is attól függ, hogyan teljesít az európai és a hazai autóipar,

nincs eszközünk megakadályozni a Kínával szembeni büntetővámokat.

Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter az Economx érdeklődésére arról beszélt, hogy a magyar elnökség alapvető célja Kínával kapcsolatban a pragmatikus és kiegyensúlyozott megközelítés érvényesülése. Kína fontos kereskedelmi és gazdasági partner. Fontosnak tartjuk az EU-Kína kapcsolatokban a gazdaság-, valamint a stratégiai biztonság terén a konstruktív párbeszédet“. A miniszter szerint az intézményi egyensúly elvének megfelelően bizonyos döntések az Európai Bizottság hatáskörébe tartoznak. „Ezzel kapcsolatban a tagállamoknak lehet véleménye, de a döntésekért a politikai felelősséget a Bizottságnak kell viselnie – fogalmazott Bóka János. 

Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Zrt. kutatási igazgatója szerint is

nagyon nehéz megmondani, hogy milyen és mekkora hatásuk van a védővámoknak, ugyanis ezek nem tartósak, és/vagy a védővámokat sokszor megpróbálják kijátszani. Ráadásul mindig érkezik a másik fél részéről retorzió is, vagyis más termékekre vezetnek be védővámot.
Ilyenkor mindig nagyon elnagyolt becslések készülnek, amelyeket utólag (ha lehetséges) már nem igazán ellenőriz senki - fogalmazott az elemző az Economxnak.  Az Oeconomus szakértője is aláhúzta, a kereskedelempolitika nem tagállami, hanem uniós hatáskörbe és döntéshozatali körbe tartozik, ezért az egyes tagállamoknak valóban minimális a szerepe a védővámok megakadályozásában. 

Ugyanakkor – fogalmazott Pásztor Szabolcs – a nemzetközi gyakorlatban ma már nagyon jól ismert a védővámok kivédésének lehetősége. Talán a legkézzelfoghatóbb az, amikor a védővámot úgy kerülik meg a vállalatok, hogy a közös piacon belülről igyekeznek kiszolgálni a fogyasztókat. Akkor ha Magyarország kedvező üzleti feltételeket és lehetőségeket kínál közvetett módon még profitálhat is a védővámokból, mert több szankcionált fél érezheti úgy, hogy egy magyar gyár jól kiszolgálhatja a belső piacot - utalt arra a kutatási igazgató, hogy hazánkban egyszerre bővíti a termelését a német Mercedes, és kezdi első európai üzemének az építését a kínai BYD.