Az ázsiai piacokra szakosodott GMT pénzügyi elemző intézet szakértőinek gyanúja szerint

a BYD elérheti azt a beszállítóinál, hogy „besegítsenek” a cég finanszírozásába.

Ez két formát ölthet:

  • a beszállító egy díj megfizetésével elérheti, hogy még a lejárat előtt kifizessék a számláit; 
  • gyakoribb esetben pedig a beszállító hajlandó jóval hosszabb fizetési határidővel kiállítani a számlákat, ezzel gyakorlatilag hitelezve a céget.

Ez azért érheti meg a beszállítóknak, mert ők maguk is fel tudnak venni hitelt, a BYD felé fennálló követeléseiket biztosítéknak használva - írja privatbankar.hu.

Bár a BYD által alkalmazott beszállítói lánc-finanszírozás nem illegális, a gyakorlat átláthatatlan és kockázatos, mivel a beszállítók akár több hónapos fizetési haladékokat kapnak, ami megnöveli a cég pénzügyi kockázatait.

A hongkongi GMT Research elemzése úgy fogalmaz:

úgy tűnik, a BYD rászokott a beszállítói lánc-finanszírozásra.

A GMT elemzői szerint a BYD az elmúlt években 275 napra növelte a kifizetési határidőket, ami az autóiparban szokatlanul hosszú. A cég nemcsak a nyugati befektetők bizalmát veszélyezteti, hanem a beszállítói is kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek, ha a piac váratlanul megtorpan.

A BYD ezzel a módszerrel hatalmas rejtett adósságokat halmozott fel, amelyek nagysága jelentősen meghaladja a cég által nyilvánosságra hozott adósságállományt.

Az elemzés szerint a vállalat valós nettó adóssága 323 milliárd jüanra, vagyis több mint 17 ezer milliárd forintra rúghat. A BYD a beszállítói lánc felé felhalmozott adósságokból finanszírozza működését, amit az elemzők könyvelési trükknek tekintenek, mivel ez nehezíti a vállalat valódi pénzügyi helyzetének megítélését.

Nem éri meg a BYD-nek, hogy az autógyárában túlnyomórészt kínai munkásokat alkalmazzon majd Szegeden, ugyanakkor biztosan jönnek ázsiai dolgozók is - jelentette ki Botka László. A Telex tudósítása szerint a szegedi polgármester azt mondta: a kínai bérek már utolérték a magyar fizetéseket, ezért, ha kínai munkások jönnének, az többletköltségeket jelentene a BYD-nek, emiatt a kínaiak törekedni fognak a helyi munkaerő alkalmazására. Az épülő BYD-gyárról azt mondta, a város minden vállalt kötelezettségét teljesítette, ami az üzem építésének feltétele volt. Mivel Szegeden most 1,3 százalékos a munkanélküliek aránya, biztosan nem lesz majd helyben elegendő dolgozó az elektromos autók új gyárába, hiszen hosszabb távon tízezer dolgozóra lesz szükség, mert kétszer akkora lesz szegedi autógyár, mint a debreceni BMW-üzem.