Az Európai Unió Bizottsága tavaly október elején indított szubvencióellenes vizsgálatot a BEV-ek behozatalával kapcsolatban, arra kereste a választ, hogy az értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós BEV-gyártóknak.
A vizsgálatot, amely megállapította, hogy a BEV-értéklánc Kínában tisztességtelen támogatásban részesült, a brüsszeli testület most lezárta, azzal, hogy kiegyenlítő vámokat vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára.
A vámok öt évig lesznek hatályban az Európai Unió által a gépjárművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül.
Az ideiglenes vám célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét.
A bizottság szerint a Kínában gyártott elektromos autók eladása a 2020-as 3,9 százalékról 2023 szeptemberére 25 százalékra növekedett az elektromos autók piacán.
A bizottság által külön vizsgált kínai gyártókra egyedi vámok vonatkoznak: a BYD esetében 17,0 százalékos, a Geely-re 18,8 százalékos, míg a SAIC-re szintén 35,3 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,7 százalékos vám vonatkozik.
Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 35,3 százalék vámot kell alkalmazni.
Az EU és Kína továbbra is dolgozik azon, hogy alternatív, WTO-kompatibilis megoldásokat találjon, amelyek hatékonyan kezelik a szubvencióellenes vizsgálat által feltárt problémákat - tudatta a brüsszeli testület.