A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. egy hete közölte: egy hónapra kénytelen leállni a kecskeméti gyára, ez a termelési szünet kétszer olyan hosszú, mint a többi magyarországi autó gyáré, a Suzuki, Audi és Opel két hetes pihenőt tart az ünnepek alatt.
A hvg.hu összeállítása szerint a különbség hátterében a gyártási és karbantartási munkálatok állnak.
- Suzuki (Esztergom): A termelés 2024. december 23. és január 6. között áll le, karbantartási munkálatok és fejlesztések zajlanak, a munkavállalók szabadságot kapnak.
A Magyar Suzuki a cég legutóbbi, 2023-as beszámolója szerint a kevesebb eladott autó ellenére több mint hatszorosára növelte a profitját, igaz, a magyarországi gyártási és az európai eladási adatok a cég korábbi közlése szerint az idei év első 8 hónapjában is tovább csökkentek.
- Audi (Győr): A gyár december végétől január elejéig tart szünetet, hasonlóan a Suzukihoz, karbantartásra összpontosítanak, hogy a gyártósorok a legjobb állapotban induljanak újra.
A Volkswagen leányvállalatától nem kimondottan vidám helyzetjelentések érkeztek az utóbbi hónapokban: a német cég novemberben bejelentette, hogy európai gyáraikban 15 százalékos, összesen mintegy 4500 munkavállalót érintő leépítésre készül, igaz, a cég akkor azt közölte, hogy elsősorban nem a termelésben részt vevő alkalmazottakat érinti az elbocsátási hullám.
Az Audi működési eredménye 2024. első 9 hónapjában összesen 91 százalékkal csökkent, a kereslet visszaesése miatt a termelés is csökkent, ez alól viszont éppen a cég győri üzeme jelentette az üdítő kivételt.
Így a magyarországi gyárat egyelőre nem fenyegeti az a veszély, hogy a brüsszeli Audi-üzem sorsára jut, amelyet 2025 elejétől végleg bezár a Volkswagen-csoport.
- Opel (Szentgotthárd): A gyártósorok itt is két hétig szünetelnek, december végétől január elejéig. A termelési szünet idején itt is karbantartási munkálatok zajlanak, a dolgozók pedig fizetett szabadságukat töltik. A gyárban évente kétszer áll le rövid időre a termelés, egyszer télen, egyszer pedig nyáron.
A tájékoztatás szerint a szentgotthárdi üzemről legördülő Opelek iránti kereslet nem zuhant be, így a gyárban a szokásos módon zajlik a termelés. Az anyacég Stellantisnál nem mindenhol ilyen felhőtlen a helyzet, hiszen a vállalat bevételei a 2024-es harmadik negyedévben 27 százalékkal estek az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, a raktárakban pedig közel két évre elég eladatlan jármű halmozódott fel. A cég novemberben leállította a termelést a torinói Fiat-gyárban, míg a Vauxhall lutoni üzemét végleg bezárják.
- Mercedes (Kecskemét): A gyárban december 18-án fejeződik be a termelés, és csak 2025. január 20-án indul újra. A leállás alatt jellemzően a Mercedesnél is karbantartási és átalakítási munkálatok zajlanak, a kecskeméti üzemben elsősorban utóbbiak az az MMA és az MB.EA platformra épülő új modellek gyártására történő felkészülés jegyében. A a munkavállalók távollétének szabályozása a rendelkezésre álló munkajogi eszközökkel, például szabadsággal vagy munkaidőkerettel lesz biztosítva.
A cég közölte, hogy személygépkocsi- és hajtásláncgyártó üzemeiben a téli termelési szünet a korábbi évek gyakorlatának megfelelően általában több hétig tart, azonban az egyes gyárak pontos leállási és indulási időpontjai eltérőek lehetnek. A közelmúltbeli eredményeivel kapcsolatban azt úgy fogalmaztak: a Mercedes-Benz Csoport a harmadik negyedévben stabil eladásokat ért el – a modellváltások, a kihívásokkal teli piaci környezet és a kemény verseny ellenére, különösen Kínában.