Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerda reggeli sajtótájékoztatóján ismertette a kormány által kidolgozott új akciótervet, az elektromosautó-vásárlást ösztönző programokat ösztönző európai szintű javaslatot. A miniszter állítása szerint a kormány a Versenyképességi Tanács július 8-i ülésén mutatta be az Európai Uniónak a tizenegy javaslatot tartalmazó tervezetet, amire összességében pozitív reakciók érkeztek az uniós tisztviselők részéről.
A miniszter hangsúlyozta, hogy az elektromos autók eladási arányai az előrejelzések szerint szinte mindenhol növekedést mutatnak a világon, de jóval lassabban a szükségesnél. Ezen felül kiemelte, hogy Európa egyre hátrébb kerül az eladott elektromos autók tekintetében, és ezen csak egy átfogó programmal lehet változtatni, melynek kulcseleme a töltőinfrastruktúra fejlesztése a régióban.
Azért van szükség átfogó akciótervre a kormányzati álláspont szerint, mert az uniós tagállamok által alkalmazott stratégiák merőben ellentétesek egymással, külön-külön máshogy viszonyulnak az elektromos autópiachoz, a fragmentáció pedig csökkenti a fejlesztés hatékonyságát. Franciaország például jelentős állami támogatásokkal és infrastrukturális fejlesztésekkel ösztönzi az ipart, Németország ezzel szemben december közepétől elvonta ezeket a támogatásokat.
Egy egyszerű példával élve, gondolják el, hogy Európában szeretnének elektromos autóval közlekedni, azonban ahogy elérnek az országhatárhoz le kell tenniük az autót, mert nem folytatódik tovább a töltőhálózat.
– fogalmazott a miniszter.
Mik a villamosautók jövőjének kilátásai?
Kínában kiugróan jól teljesít a piac, az eladási adatok 21 százalákkal nőttek 2023-ban 2022-hez képest, jövőre pedig 19 százalékos erősödés várható.
A világpiaci kereslet csökkenése miatt az ipar növekedési üteme lassulni fog 2024-ben, de továbbra is összességében magas növekedési ütemet lehet prognosztizálni, ez Európára (24 százalék), kisebb mértékben pedig az Egyesült Államokra (13 százalék) is igaz.
Ellenben Németország esetében komoly visszaesés tapasztalható, megfordult a folyamat, ebből kifolyólag a lakosság bizalma megremegett az elektromos-autózásban. Fontos kontraszt az ázsiai óriási és az európai kontinens között, hogy míg Kína ipari penetrációja 30 százalék körüli – tehát a kínai új autóértékesítések körében ekkora a tisztán elektromos járművek eladási aránya – és képesek fokozatosan csökkenteni az állami támogatásokat, addig ez a szám Európa esetében ma 15 százalék körül mozog. Jól látszik, hogy az északi országok után – akik már megvalósították az átállást – Franciaországban a legmagasabb a penetráció, a déli országok viszont 10 százalák körül vannak lemaradva.
Mit javasol a kormány?
Ezt követően Nagy Márton ismertette az akciócsomagnak a tizenegy intézkedést tartalmazó tervezetét. Az elektromos autók eladásának fellendítésére a következő javaslatokkal álltak elő:
- A könnyű tehergép járműveket érintő AFIR szabályérzés szigorításának a szükségességét írja elő. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni és kiemelt fontosságú, hogy a köztük lévő távolság ne haladja meg az 50 kilométert.
- Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltőállomások 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyors töltőt az elektromos autók számára.
- Az EU-szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 eurós támogatás bevezetése javasolt.
- A villamos energiahálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése értekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési állomásokat.
- Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatási fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
- A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4500 eurós tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
- A használt elektromos járművek vásárlását egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni.
- Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére többek között a közepes és nehéz tehergépjárművekre.
- Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása.
- A használt akkumulárotok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
- A közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett.
Annak érdekében, hogy a javaslatokat megvalósítsák, a kormány az Európai Bizottságot egy koordinációs munkacsoport felállítására, illetve egy a végrehajtásra szakosodott törvény megalkotására kérte.