Október 14-én jelentette be Nagy Márton a turisztikai szektort érintő tizenhat pontos deregulációs csomagot, melyben a Nemzetgazdasági Minisztérium 12 százalékban maximalizálja a jövőben a szervizdíjat.
A szándék alapvetően jó a vendégeknek, ám komoly véleménycunami indult azzal kapcsolatban, hogy
- az éttermek innentől beépítik az árakat az ételekbe,
- a vendéglátóegységekben dolgozók továbbra sem fogják megkapni ezt a pénzt,
- az egységek tulajdonosai pénzüknél maradnak, de a vendégek és a dolgozók nem biztos.
Még nyáron írtunk a szervizdíj vs. borravaló ügyről, s a cikk megjelenése után meglehetősen sok olyan megkeresést kaptunk felszolgálóktól, akik arról számoltak be, hogy ők soha egy fillért sem kaptak a szervizdíjból.
„Ha nem kapják meg ezt a pénzt az éttermi dolgozók, az nagyon nagy baj, ugyanis ezt kötelező odaadni. Komoly problémát vet fel az egységgel kapcsolatban, ha így járnak el, ráadásul ezt a pénzt nemcsak a felszolgálóknak lehet odaadni, hanem a szakácsnak, a pultosnak, bárkinek, aki ott dolgozik”
– nyilatkozta az Economxnek Flesch Tamás. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke hozzátette, a szervizdíj nem azért van, hogy a felszolgáló jól szolgáljon ki, ez egy beépített fizetés, amit kötelező lenne odaadni.
„Rendben van, hogy a szervizdíj maximalizálásával foglalkozik a kormány, de mi azért azt támogatnánk még most is – ha lehetne –, hogy a 12 százalék az 15 százalék legyen, pusztán az adózási rész miatt. Hogy a borravaló kiváltja-e ezeket a százalékokat, azt egyelőre még senki nem tudja megjósolni” – mondta a Flesch Tamás.
Borravaló vs. szervízdíj
Egy ideje már komolyan polemizál a társadalom a szervizdíj kontra borravaló ügyben, s az emberek egy része komolyan nem érti, hogy amikor étteremben a fizetésnél nem ad borravalót a pincérnek, az miért néz rá csalódottan. Hiszen azon felül, hogy alapvetően irtózatosan megdrágult az éttermi szolgáltatás, számos helyen ráraktak még 15 százalékot a végösszegre, és még adjunk borravalót is? Miért adjunk borravalót, amikor most fizettünk ki 15 százalékot, amit majd a tulajdonos szétoszt a felszolgálók közt – gondolja magában a vendég.
„Amit a vendég ilyenkor gondol, az helyes. Az étterem a szervízdíjjal honorálja a felszolgálót, ezért nem adunk borravalót. Amikor még készpénzzel fizettünk, az esetek nagy százalékában felkerekítettünk, 9300 forintra adtunk 10 ezret. A kártyás fizetésnél ez gyakorlatilag megszűnt”
– közölte az elnök.
Ezért is történt, hogy Nagy Márton bejelentette: a készpénzmentes borravalóra vonatkozó pénzügyi szabályozás értelmében
minden banknak kötelező lesz valamilyen megoldást adni a vendéglátóipari hely számára, hogy a borravalót adómentesen lehessen adni.
Tehát, ha sikerül megvalósítani az NGM miniszterének törekvéseit, akkor a kártyával fizetett borravaló (nem szervizdíj!!!) olyan lesz, mintha készpénzben adnánk adómentesen a pincérek kezébe – csakúgy mint régen.
Máshonnan kéne megközelíteni a problémát?
Flesch Tamás szerint a szervízdíjjal alapvetően nem lenne semmi probléma, ha az valóban oda kerülne, ahova kell. Hozzátette, ezt a pénzt nem a tulajdonosoknak és nem az üzemeltetőknek kell zsebre rakni.
Azok az iparági szakértők, akikkel erről beszéltünk, úgy vélik, máshonnan kéne megközelíteni a problémát.
Azt kell ellenőrizni, hogy a szervizdíjból befolyó bevétel hol landol. Profit lesz belőle vagy bérköltség. Magyarul: elrakja a tulaj vagy odaadja a dolgozóknak.
Ma – amikor minden vállalkozás online pénztárgéppel üzemel – minden bizonnyal könnyen ellenőrizhető lenne, hogy a számlán található egyes tételek miként kerülnek lekönyvelésre. Így kristály tisztán egyértelmű lenne, hogy melyik étterem az, aki megszegi kifizetési kötelezettségét és melyik az, amelyik ebből a szempontból rendben van.
Így aztán nem fordulhatna elő, hogy a vendég kifizet valamire egy bizonyos összeget, amely nem a megfelelő helyre kerül, a felszolgáló pedig nem nézne a vendégre csalódottan, amikor egy fillér borravalót sem kap.
Kérdéseinkkel kerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot is, megkérdeztük többek közt, hogy:
– Milyen panaszok jutottak el a minisztériumhoz, amiért szükség volt a szervizdíj maximalizálására?
– Tudnak-e arról, hogy a szervízdíjat rengeteg helyen egyáltalán nem kapják meg a felszolgálók?
– Milyen reakcióra számítanak az éttermek részéről azzal kapcsolatban, hogy maximálták ezt a díjat?
– Meglátásuk szerint megoldaná-e a problémát, ha ellenőriznék, hogy az éttermek valóban kifizetik-e a szervizdíjat a személyzetnek?
Megkeresésünkre az alábbi kommentárt küldte a Nemzetgazdasági Minisztérium:
„Ha egy vendéglátóhely alkalmazza a szervízdíjat, akkor az benne van a számlában és a vendég mindenképpen megfizeti. Ezért indokolt a szervízdíj mértékének maximalizálása. A borravaló önkéntes, arról a vendég dönt. A borravaló adómentes, ahhoz, hogy ez készpénzmentesen, kártyával történő fizetéskor is biztosítható legyen, a POS terminálok fejlesztése szükséges. Erről egyeztetetett a nemzetgazdasági miniszter a Bankszövetséggel.”