Hiába tiltakozott a Balatoni Szövetség, eldőlt, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) csökkenti tevékenységi körét, és eladja több értékes ingatlanát - írta a társaság válaszára hivatkozva az Index. A Bahart tulajdonosai jórészt a part menti önkormányzatok, de tavaly belépett az állam képviseletében a Rogán Antal miniszter irányította Magyar Turisztikai Ügynökség is, tőkét emeltek, és már az állam a többségi tulajdonos.
Hamarosan bejelentették, hogy átszervezik a céget, és ennek keretében több kikötőt bezárnának, értékes Bahart-területeket privatizálnának.
A tervet ellenezte a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség: "A Bahart Zrt.-ben tulajdonosként, részvényesként bent maradó balatoni önkormányzatok számára kiemelten fontos feladat, hogy a Bahart egyben maradjon annak vagyonával, tevékenységével, működési struktúrájával, a meglevő személykikötő, illetve vitorlás kikötő hálózat maradjon a cégben, hiszen ez biztosítja a Balaton egészének megközelítését, azon való közlekedést, ami a turizmus elengedhetetlen feltétele, egyben a céggel szembeni elvárás, annak működésének alapvetése" - írta a szövetség.
Az MTÜ az önkormányzati tiltakozás ellenére nem gondolta meg magát, így a Bahartra a következő változások várnak:
- a cég megválik vitorláskikötőinek üzemeltetésétől. A területek a Bahartnál maradnának, de az épületek a bérlőhöz kerülnek. A Népszava szerint 100 százalékos kihasználtságúak ezek a kikötők.
- Csopak, Balatonakali, Balatonkenese és Balatonudvari közfogalmú kikötőjét eladják.
- Értékesítik a Hotel Mólót, a balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempingeket.
- Öt hajót kivonnak a forgalomból, megszűnik hat menetrend szerinti és négy sétahajó járat.
Mészáros Balatontouristja nyitott a bővítésre
A Népszava korábban megkérdezte a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Balatontouristot, hogy amennyiben eladásra kerülnek a Bahart-kempingek, akkor érdekelné-e őket mint lehetséges vevőket. Azt mondták, hogy nyitottak a portfólióbővítésre, megvárják a részleteket.
A Bahart átalakításáról Potocskáné Kőrösi Anita jobbikos országgyűlési képviselő a parlamentben is felszólalt, szerinte ugyanis a balatoni kempingek és szállodák után most a vitorláskikötőket játszaná át a kormány baráti kezekbe.
Válaszában Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár arra hivatkozott, hogy a Bahart önkormányzati kézbe kerülésekor a helyhatóságok cserébe vállalták a társaság fejlesztését, de ez nem történt meg. A szakminiszter ezért felhatalmazta a nemzeti vagyonkezelőt, hogy állapodjon meg az önkormányzatokkal a részvények visszaadásáról, így állami rendelkezés alá került a Bahart. Ebben szerinte semmi kivetnivaló nincs.
A Balatoni Szövetség szerint a térség érdekeit is figyelembe kell venni, nem csak a Bahart legszűkebben vett gazdasági érdekeit: "A cég reorganizációs terve nem a Balaton érdekével, inkább a cég gazdasági helyzetének javításával foglalkozik kiemelten akkor, amikor a cég jelen működésével is nyereséges, és a tervezett változások több kisrészvényes településen megszüntetnék a személyhajózást. Tudni kell, hogy a települések, és azokon a kikötők szimbiózisban működnek, azoknak szerves része és nem csak a vízi közlekedésnek, de akár a kulturális életének is" - írták az Index szerint a Bahartban tulajdonos önkormányzatok - de úgy tűnik, hiába.