Elméletileg elképzelhető volt ugyan, hogy változtatni fognak az adónem nyáron bejelentett mértékén, de november elején Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója már arról beszélt, hogy eldöntött tény: január 1-től 41 forinttal emelkednek az üzemanyagárak.
2024 JANUÁR 1-TŐL A BENZIN ESETÉBEN 152,55 (HA A BRENT 50 DOLLÁRNÁL OLCSÓBB, AKKOR 157,55) A GÁZOLAJNÁL PEDIG 142,9 (HA A BRENT 50 DOLLÁRNÁL OLCSÓBB, AKKOR 152,9) FORINT LESZ LITERENKÉNT AZ ADÓ MÉRTÉKE.
Így a jövedéki adó megemelésével a literenkénti üzemanyagár jóval a régiós átlag fölé fog vélhetően ugrani, és az áfát is ide véve összességében
41,3 FORINTOS DRÁGULÁSRA LEHET SZÁMÍTANI JANUÁR 1-TŐL A HAZAI BENZINKUTAKON
– írja a Portfolio.
Pedig már így is besokalltunk
Ősszel megírtuk, hogy az autóval rendelkezőknek a hatoda, vagyis a 16 százaléka már az eddigi magas üzemanyagárakat is sokallja, ezért kiszállt a gépkocsijából, leparkolta azt, és bizony
700-800 FORINTOS LITERENKÉNTI ÁRNÁL PEDIG TOVÁBBI 19 SZÁZALÉKUK TENNÉ UGYANEZT.
Az autósok hatoda már lemondott a kormányról
Ez derült ki a Pulzus Kutató Totalcarnak készített felméréséből.Az ezzel kapcsolatos legfontosabb megállapítások itt olvashatók.
A pénztárcagyilkos árszintig vezető út
Magyarország évek óta kockáztatta a kötelezettségszegési eljárást azzal, hogy az uniós szintnél alacsonyabban határozta meg a jövedéki adó szintjét. Az uniós minimumkövetelmények értelmében
- a benzin esetében 0,359 euró,
- a gázolajnál 0,33 euró literenként a vonatkozó adó mértéke,
- a nem euróval fizető uniós tagországok esetében pedig ehhez a szinthez kell korrigálni az adott devizában kifejezett jövedéki adót.
Ebből következik, hogy ha az adott ország pénze gyengül az euróval szemben, akkor az euróban számolt adóteher alá csökkenhet a forintban jegyzett jövedéki adó.
Pontosan ez a dinamika zajlott le, és
A FORINT GYENGÜLÉSE AHHOZ VEZETETT, HOGY AZ UNIÓS MINIMUMSZINT ALÁ ESETT A MAGYAR JÖVEDÉKI ADÓ.
Módosul az üzemanyagárak különadója, ami sokaknak fájni fog
A 2024-es adóévtől kezdődően eltérő mértékű különadó vonatkozik a gépjármű-üzemanyag kiskereskedelemre.Erről itt olvashat részletesebben az Economx hasábjain.
Dorgálás fenyeget
Jelenleg Magyarországon jövedéki adó címén a benzin literéért 120 forintot, a gázolaj literéért pedig 110,35 forintot kell fizetni, ez az aktuális 381 körüli forintárfolyam mellett a benzin esetében csak 0,314, a gázolajnál pedig 0,289 eurót jelent, ami előbb vagy utóbb tényleg eljárást vont volna maga után.
Mégis adócsökkentésről ábrándoztunk
Azért volt tere a 2024-es adócsökkentéssel kapcsolatos spekulációnak, mert ezzel a nyáron bejelentett 152 és 142 forinttal a kormány kicsit "túlbiztosította" magát, ugyanis az adómérték egészen a 420 forintos euró-árfolyamig elegendő.
Amennyiben az uniós rendelet szerint is alkalmazandó idei, október eleji euró-árfolyam mellett határozták volna meg a 2024-től aktuális adóterhet, akkor a benzin esetében literenként 139,3 forint jönne ki (0,359*388), a dízelnél pedig 128 forintos lett volna a jövedéki adó mértéke (0,33*388), és ezek a számok jóval alacsonyabbak, mint a nyáron meghatározott, és most biztossá vált 152,55, ill. 142,9 forint.