Először fordult elő az európai újautó-piacon, hogy a dízelmotoros autók részesedése nem éri el a 20 százalékot. Ez az idei harmadik negyedév nagy változása az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint. Ráadásul a dízeleket már a sima hibridek is megverték.
A legújabb adatok szerint július és szeptember vége között közel 2,2 millió új autó talált gazdára az uniós piacokon, ami 20 százalékos éves visszaesésnek felel meg - ebben szerepe van az ellátási problémáknak, többek közt a több autógyár leállását okozó chiphiánynak. Szeptemberben mindössze 718 ezer autót adtak el, ami 23 százalékos csökkenés éves szinten és 1995 óta a legrosszabb szeptemberi adat. A kilenchavi adatok alapján azonban pluszban vannak az eladások: 7,5 millió autó kelt el, 7 százalékkal több mint egy évvel korábban, amikor a járványhatás okozott visszaesést.
A harmadik negyedéves adatokból az is látszik, hogy a benzinesek és a dízelek eladása jelentősen csökkent. Előbbiekből 855 ezer fogyott, utóbbiakból 381 ezer, ami 35 és 50 százalékos hanyatlásnak felel meg. Ennek köszönhetően benzinesek piaci részesedése 40 százalék alá süllyedt, az egy évvel korábbi 48 százalékról. A dízelek részesedése a tavalyi 28 százalékról húsz százalék alá került, egész pontosan 17,6 százalékra csökkent, amire korábban nem volt példa.
A régóta tartó autópiaci fordulatnak a nyertesei a tisztán elektromos autók és a sima hibridek. A villanyautók eladása a harmadik negyedévben 57 százalékkal, 213 ezer darabra nőtt. A sima hibrideké 31 százalékkal, 449 ezerre emelkedett. Ez egyben azt jelenti, hogy az elektromosok a teljes piac tizedét adják, a hibridek részesedése pedig meghaladja a 20 százalékot.
A magyar lista
Magyarországon is látványos a dízelek visszaesése és a sima hibridek előretörése.
Kategóriák | Eladott új autók száma (darab) | Változás év/év |
Sima hibridek (HEV) | 11 614 | +27,1 |
Benzinmotoros autók | 11 404 | -28,0 |
Dízelmotoros autók | 4 245 | -44,7 |
Konnektorról tölthető hibridek (PHEV) | 1 161 | +39,2 |
Tisztán elektromos autók (BEV) | 1 099 | +42,7 |
Gázmeghajtású autók (LPG, NGV) | 211 | +20,6 |
Forrás: ACEA |
A harmadik negyedévben a magyar piacon eladott közel 30 ezer új autóból közel 12 ezer volt sima hibrid, így ez a kategória nyerte a versenyt: piaci részesedésük 39 százalékos, ezzel megelőzték a benzineseket, amelyek piaci része 38 százalékra csökken.
A dízelek aránya a teljes magyar piacon 14 százalékra csökkent. A tisztán elektromos autók 4 százalékot tett ki, csakúgy mint a konnektorról tölthető hibrideké (PHEV).
Mi várható?
A cikkben szereplő piaci adatokat torzíthatják a már említett ellátási gondok, köztük a chiphiány. Ráadásul a napokban kiderült, hogy az autógyártáshoz szükséges magnéziumból sem érkezik elég. Így egyelőre nem lehet megmondani, mikor áll helyre a rend az autópiacon, az mindenesetre valószínűsíthető, hogy a hibridek és az elektromosok térnyerése folytatódik.
Részben azért, mert egyre több autógyártó jelenti be, hogy a hagyományos motorral szerelt modellek helyett az elektromosokra koncentrálnak. Emellett a dízelekre több európai városban szigorítás vár. Londonban például növelik az úgynevezett alacsony kibocsátású zónák területét, ahová egyes autókkal csak díjfizetés ellenében lehet behajtani; drasztikusan csökkent a dízelautók száma. A hibridek és a villanyautók iránti keresletet pedig fokozhatja a magas benzin- és gázolajár is.