Európában a kis- és középvállalkozások (kkv) az összes vállalkozás 90 százalékát teszik ki. Több mint 100 millió embernek adnak megélhetést és a bruttó hazai terméknek (GDP) az 50 százalékát termelik meg. Magyarországon is hasonló tendencia mutatkozik.
„A női vállalkozások száma azonban jelentősen elmarad, többségük férfikézben van. A női vállalkozások száma elmaradt, mind a korai szakaszban, mind a bejáratottak között alacsonyabb a férfiakénál” – mondta Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője a Női Vállalkozók Napján.
Elmondta: a Világbank adatai szerint 134 évre lenne szükség a teljes nemek közti egyenlőség eléréshez, ez három generációval több, mint a 2030-ig tervezett célérték. Európában hazánk a 38. helyen áll a vizsgált 40 országból, így Magyarországon van bőven teendő ezen a téren.
Korlátozó társadalmi előítélet
Az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) fenntartható fejlődési célja szerint a nemek egyenlőségének megvalósítása a célja, minden nő és lány társadalmi szerepének megerősítése. A nők vállalkozási kedvének növelése hozzájárulhat:
- a nemek közötti egyenlőtlenségek csökkentéséhez,
- a gazdasági növekedése támogatásához,
- és a szegénység elleni küzdelemhez.
Pozitívum a hazai ökoszisztémában, hogy a női vállalkozók hozzáférése a piacokhoz és a finanszírozáshoz biztosított, negatívum ugyanakkor az ösztönző szabályozási környezet hiánya és a „nemzeti kultúra vállalkozásra ösztönző jellege”.
A nők vállalkozóvá válásának legnagyobb akadályának tekinthetők a Magyarországon kialakult társadalmi előítéletek, az elfogadott normák, amelyek a női vállalkozókat nem fogadja el és/vagy nem támogatja.
Mi motiválja a magyar nőket?
A korai szakaszban lévő női vállalkozások 69 százaléka valami lényegeset szeretne véghez vinni, szintén ilyen arányban célként jelölték meg a válaszadók, hogy azért vállalkoznak, hogy meg tudjanak élni, mert kevés a munka. Ugyanez az arány férfiaknál 40 százalék.
Közel felük (47 százalék) nagy vagyont vagy magas jövedelmet szeretne elérni, 2 százalékuk pedig a családi hagyományt szeretné folytatni. Utóbbi arány 2021-ről 2024-re meglepő módon 9 százalékkal csökkent.
A nők megítélése saját magukról annak ellenére negatívabb a férfiakénál, hogy a női vállalkozások teljesítménye ezt semmilyen mérés alapján nem támasztja alá.
Érdekes tendencia
A jelentés szerint míg Magyarországon a vállalkozói létet a nők és a férfiak egyaránt inkább pozitívan ítélik meg, és magas társadalmi státuszt, valamint pozitív képet kapcsolnak hozzá, a magyarok közül ötből hárman úgy vélik, hogy nem használják ki a kínálkozó lehetőségeket, és ötből csak ketten gondolják, hogy mások innovatívnak látják őket. Ezeken a területeken a férfiak válaszai rendre nagyobb magabiztosságról árulkodnak. Kedvező eredmény, hogy a finanszírozáshoz való hozzáférése területén nincs jelentős különbség a nemek között.
„Összességében eredményeink arra utalnak, hogy a nők – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – kevésbé veszik észre és használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket, kevésbé bíznak a saját képességeikben, pedig a már vállalkozó nők teljesítménye nem marad el férfitársakéitól” – húzta alá Timár Gigi, a BGE Budapest LAB vezetője.
A Visa folytatja a támogatást
A Visa She’s Next program keretében az elmúlt két évben beérkezett közel ezer pályázat, valamint az idei Global Entrepreneurship Monitor különjelentésének megállapításai egyértelművé tették, hogy idén is folytatják kezdeményezésüket.
„A Visa-nál továbbra is kiemelt célunk a nők vállalkozóvá válásának segítése a vállalkozói karrierjük fejlődésének támogatásával, hiszen ez nemcsak a nők gazdasági szerepvállalását növeli, hanem a nemek közötti szakadék csökkentésével hozzájárul egy inkluzívabb, fenntarthatóbb és egyenlőbb társadalom megteremtéséhez” – hangsúlyozta Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője.
Hangsúlyozta: remélik, hogy programukkal egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára.
„A nőkben elképesztő erő van; tehetség, szorgalom, kreativitás, innovációs képesség és hatékonyság. Egy ideális világban ezt az erőt már gyerekkorunkban támogatná a környezetünk, hogy aztán az oktatási rendszerben szárba szökkenhessen és majd a munkaerőpiacon kivirágozhasson” – mondta D. Tóth Kriszta, a program nagykövete.
A magyar nők valósága azonban sajnos más képet mutat: ha szerencséjük is van a családdal, tanárokkal, és a gyerekkoruk végén még hisznek magukban, akkor legkésőbb munkába állva és a munka-magánélet egyensúlyát keresve szembesülnek a realitással.
Idén is pályázhatnak, az MBH és OTP különdíjat ad
A Visa She’s Next programra harmadik alkalommal pályázhatnak Magyarországon a női vállalkozók. A nyertesek egyenként hárommillió forintos támogatásban és egyéves vállalkozásfejlesztési mentorálásban részesülnek. A program az Impact Hub Budapest közreműködésével valósul meg.
Az öt Visa díjazott mellett az OTP Bank és az MBH Bank idén is azonos értékű különdíjat ajánlott fel. Az OTP Bank digitálisan élenjáró vállalkozást ismer el, míg az MBH Bank az innovatív megoldást díjazza.
Ginzer Ildikó, az MBH Bank standard kiszolgálásért felelős üzleti vezérigazgató-helyettese elmondta: az MBH Bank Innovatív megoldás különdíjjal idén azokra a női vállalkozókra szeretnénk felhívni a figyelmet, akik nem csupán álmodnak egy jobb jövőről, hanem saját kezükbe vették annak alakítását; kitartásukkal, kreativitásukkal és úttörő szemléletükkel példát mutatnak másoknak.
„Az innováció nem csupán egy jó ötletről szól, sokkal inkább annak bátor megvalósításáról, amely új utat nyit a jövő előtt. Ezt keressük idén a Visa She’s Next pályázók közt, és különösen közel áll hozzám ez a küldetés, hiszen a BUPA platformunkat is azért fejlesztjük, hogy mikro-, kis- és középvállalkozásoknak segítsünk az első lépések megtételében” – fejtette ki.
„Az OTP Bank Digitálisan élenjáró különdíjjal a bank célja azon női tulajdonú vállalkozások ösztönzése és elismerése, akik hisznek a technológiai fejlődés fontosságában, példát mutatnak másoknak a digitális áttörésben, elősegítve ezzel egy progresszív és versenyképes üzleti környezet kialakulását. A különdíj nemcsak elismeri az eddig elért eredményeket, hanem motivációként is szolgálhat más vállalkozásoknak a folyamatos fejlődés és innováció irányában” – erről már Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalkozói területének igazgatója beszélt a Visa eseményén.
A pályázatra olyan vállalkozásokat várnak, amelyek
- többségi tulajdonosa nő, vagy olyan egyéni vállalkozókat, amelyekben az üzleti tevékenységet nő végzi;
- túl vannak a kezdő lépéseken – a vállalkozást 2023. január 1. előtt már bejegyezték;
- a megelőző évet pozitív üzleti eredménnyel zárták, és most a bővülés, továbbfejlődés a következő céljuk.
Elvárás, hogy a vállalkozás rendelkezzen digitális jelenléttel, ami lehet egy honlap, egy webshop vagy egy aktívan használt közösségi média oldal is, vagy képesnek kell lennie digitális fizetések fogadására. A pályázatokat 2025. március 19. és április 30. között lehet benyújtani.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Putyin tombolhat, nagy bajban aranytojást tojó tyúkja

Orbán Viktorék nagyon hittek benne, de csak bukdácsol a magyar ipar reménysége

Jönnek az új automaták, eltűnik a készpénz a bankokból

Elképesztő újítást vetett be a Windows: szó szerint elképesztő

Gyerekrablók tartják rettegésben az országot, kitört a pánik
Kína rettenetes új fegyvere átírhatja a partraszállás szabályait

Döntöttek: a nőket is behívják kötelező katonai szolgálatra

Újabb jelentős változás: távozik a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója

Mindjárt megszólal a kormány, eldől a kocsmák és templomok sorsa
