Az elmúlt évek látványos emelkedéséhez képest idén szerényebb mértékű volt az elektromos meghajtású járművek iránti kereslet világszíntű bővülése. Míg 2020 és 2023 között 30 százalékról 55 százalékra ugrott az ilyen típusú autók vásárlását tervező fogyasztók aránya, addig idén mindössze 3 százalékpontos növekedést mutatnak a számok.
Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – mondta Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. A szakértő szerint az
Kapcsolódó
állami ösztönzők, például a kutatás-fejlesztésre igényelhető készpénztámogatás és adókedvezmény felhasználása kulcsfontosságú abban, hogy a gyártók és a beszállítók biztosítsák hosszú távú növekedésüket és kiemelt szerepüket a csoporton belül.
Ezért nem vesznek már elektromost
A visszaesést okait kutató EY Mobilitási Fogyasztói Index (MCI) 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felmérése szerint
- a válaszadók 27 százaléka leginkább a hiányos töltőinfrastruktúra miatt hezitál,
- míg negyedük a hatótávolság miatt aggódik.
- Most először az akkumulátorok cseréjének magas költségei miatti félelmek is megmutatkoznak – ezt a a potenciális vevők 26 százaléka említette meg kockázatként.
E-autó vásárlására leginkább a magas üzemanyagárak ösztönzik a fogyasztókat 2024-ben is: a kutatás résztvevőinek több mint harmada ezt jelölte meg a legmeghatározóbb indokként.
Közben arányaiban háttérbe szorultak a környezetvédelmi szempontok: 2021-ben a megkérdezettek közel fele jelölte meg ezeket motiváló tényezőként, idén már csak harmaduk – húzta alá az EY sajtóközleménye.
Jönnek fel a kínaiak
Az elektromos autók elterjedésének nagy nyertesei a kínai gyártók (többek között a Szegeden üzemet nyitó BYD), akik az elmúlt években komoly előrelépést könyvelhettek el a szektorban világszerte.
Csak az európai EV-eladásokban a kínai modellek aránya 0,4 százalékpontról 8-ra emelkedett 2019 és 2023 között.
Európában a vásárlók számára a két legfőbb tényező, amiért fontolóra vennének egy kínai EV-márkát, az a kedvezőnek mutatkozó ár-érték arány és a vonzó járműkínálat.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!