Az Európai Unió tagországai egy héttel elhalasztották a kínai elektromos autók importját megdrágító vámokról szóló szavazást.

A tervek szerint szeptember 25-én hoztak volna az ügyben döntést, de sajtóinformációk szerint a tagállamok úgy látták, hogy érdemes még tárgyalni a kínai féllel, mivel a borítékolható válaszlépések érzékenyen érintenék az európai vállalati szférát – írja a Totalcar.

Tavaly ősz óta húzódó ügy

Az Európai Bizottság 2023 szeptemberben indított szubvencióellenes vizsgálatot a kínai elektromos járműgyártók ellen, mivel azzal vádolták Pekinget, hogy olcsó autóival elárasztják az uniós piacot, ezzel pedig leszorítják az eladási árakat és hátrányos helyzetbe hozza az európai kereskedőket. A feltárt eredményekre hivatkozva június 12-én jelentette be a bizottság, hogy ideiglenes védővámokat fog kivetni a kínai elektromos autógyártó vállalatokra.

Kína válaszlépésként szintén dömpingellenes eljárást kezdeményezett az EU-ból származó  szeszes italokkal és hústermékekkel szemben.

Az időnyereségen túl  más előnye is lehet az eredetileg szeptember 25-re időzített döntés elhalasztásának: így egy olyan szavazási csomagban tárgyalhatja az ügyet az EU, ami lehetővé teszi:

azt követően is folytassák a kínai féllel az egyeztetéseket, miután a tagállamok többségének döntésével – a várakozásoknak megfelelően – bevezetik a végleges tarifákat 

A WTO az irányadó 

Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi biztosa és Vang Ven-tao, a pekingi kormány kereskedelmi minisztere szeptember közepén ült tárgyalóasztalhoz a kompromisszumos megoldáskeresésének céljával. Dombrovskis az X-en közzétett bejegyzésében kiemelte: olyan lehetőséget keresnek, ami megfelel a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) állami támogatásokkal kapcsolatos szabályozásának.

Peking szerint az elektromos autók gyártását segítő kínai állami támogatások nem sértik a WTO szerint megengedhető dotációkat.

Az EU jövő szerdára elhalasztott döntése fogja felülírni a július 4-én ideiglenesen életbe lépett európai védővámokat.

Amennyiben a vámok bevezetéséről határoznak, azokról egy kötelező érvényű szavazáson döntenek majd az uniós tagállamok, ahol minősített többséggel – az EU lakosságának 65 százalékát képviselő, 15 uniós tagállam szavazatával – megakadályozhatják a tarifák kivetését.

Döntöttünk a kínai elektromos autókra kivetendő uniós vámokról

A büntetővámok ellen szavazunk – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.