Egyesült államokbeli és európai statup gyártók versenyt futnak azoknak az újfajta akkumulátoroknak a fejlesztésében, amelyek két óriási mennyiségben rendelkezésre álló, következésképpen olcsó anyagra, nátriumra és kénre építenek - adta hírül a Reuters. A technológiai újdonság jelentőségét az adja, hogy a segítségével el lehetne kerülni azokat a szűk keresztmetszeteket, amelyek megdrágítják az elektromos járművekben is használt mai akkumulátorokat.
Ezekben a lítium mellett kobaltot, mangánt és finomított nikkelt használnak, amelyek ára a megugrott kereslet miatt jelentősen nőtt. A nyugati akkumulátorgyártók lemaradásban vannak ezek előállításában ázsiai versenytársaik mögött, ezért előrejelzések szerint az európai autógyártó vállalatoknál akkumulátorhiány okozhat szűk keresztmetszetet a gyártásban az évtized közepére.
A jövő villanyautói azonban, feltéve, hogy az új technológia időben beérik, nátrium-ion és kén-ion akkumulátorokat kaphatnak, amelyek a jelenlegi 10-12 ezer dolláros akkumulátorpakkok árát a kétharmadával csökkenthetik. Persze, mint minden újdonságra erre is ráfél még a fejlesztés: a nátriumalapú megoldások egyelőre nem tudnak elég sok elektromos energiát tárolni, a kénalapúak túlságosan hajlamosak a korrodálódásra.
Sok induló
Több mint egy tucat startup hajtott rá arra, hogy kifejlessze az új akkumulátorok tömeggyártásra kész változatait. Sok millió dollár befektetői tőke és állami támogatás áramlott ezekbe a cégekbe. Eközben természetesen a nagy kínai gyártók is elkezdtek kísérletezni az újdonsággal.
Jelenleg Kína az akkumulátorgyártás domináns országa, beleértve ebbe a szükséges anyagok bányászatát és finomítását. A brit Benchmark Mineral Intelligence tanácsadó cég becslése szerint Kína birtokolja a világ kobaltfinomítási kapacitásának 75, lítiumfeldolgozási kapacitásának 59 százalékát.
A szakértők a nátriumban látnak nagy fantáziát, ami a konyhasó alapanyaga. Úgy vélik, ennek segítségével a világ árérzékeny részein, így Afrikában, vagy Dél-Amerikában is elindulhatnak hódító útjukra a villanyautók. Először vélhetően helyhez kötött akkumulátorokként jelenhetnek meg az újdonságok, majd kétkerekű járművekben, aztán a nagyobbakban.