Ellenállhatatlan kísértésként hatnak az amerikai autósokra az olcsó hitelek, az alacsony üzemanyagárak és az autóértékesítési akciók - írja a Bloomberg háttéranyagában. Az új modellekbe egyre több elektronikus ketyerét építenek be, ám az ezekért kért felárat is ki lehet fizetni, ha valaki bevállal némi eladósodást.
Az elmúlt év utolsó negyedében rekordot döntött az autóhitelek összege az USA-ban - derült ki a New York-i Fed adataiból. Az év végi nagy bevásárlási roham nyomán a négykerekűekre felvett kölcsönök értéke elérte a szédítő 1,16 ezer milliárd dolláros magasságot. Az új autók illata és az új hitelek vonzó feltételi az ország egész területén, mindegyik márka eladásait segítik.
Kapcsolódó
Ez már buborék
Ez riasztóan magas összeg. Elég nagy ahhoz, hogy a szakértők pénzügyi buborék kialakulásáról beszéljenek. A különleges dimenziót jól érzékelteti, hogy elég lenne 43,4 millió Ford F-150-es kisteherautó megvásárlására. Így minden negyedik amerikai ember hozzájuthatna ehhez a népszerű járműhöz.
Egy másik példa is jól mutatja, milyen sok pénzről van szó. Átlagosan minden egyes amerikai, akinek van vezetői engedélye (az USA lakossága 325 millió ember) 6100 dollárral (1,7 millió forint) tartozik a bankoknak. Mindez különösen aggasztó lenne, ha nem autóhitelekről lenne szó.
Más ez a piac
A tíz évvel ezelőtt kirobbant pénzügyi válságot megelőzően az ingatlanhitelezésben fúvódott akkora lufi, amelynek kipukkadása letarolta a világgazdaságot. Az autók azonban nem lakások. Először is sokkal könnyebben eladhatók, ha nincs más kiút tartozásból, és éppen ezért a bankok is sokkal könnyebben rájuk tehetik a kezüket, és értékesítik őket, mint az ingatlanokat.
Nem mellékes az sem, hogy az autóhitelek egyenként jóval kisebbek, mint a jelzálogkölcsönök. Az emberek vagyontárgynak, fontos használati eszköznek tekintik autójukat, ezért ha választaniuk kell, hogy melyik havi számlát fizessék ki, és melyiket nem, akkor rendszerint az autóhitel törlesztését veszik előre.
Ez meglátszik azon is, hogy a késedelemben lévő autóhitel-törlesztések összege elmarad a befagyott diákhitelekétől vagy hitelkártyakölcsönökétől. Ezért aztán talán korai még megkongatni a vészharangokat az elszállt autóhitelek miatt.
Azért lehet aggódni
Ez nem jelenti az, hogy nincs miért aggódni. Főként az autógyártóknak van okuk idegeskedni. A legtöbb húzós autóhitelit ugyanis nem a pénzügyi szolgáltatók, hanem az autóscégek finanszírozzák.
Elsősorban az ő érdekük, hogy ne álljanak a raktárakban és a szalonokban az autók, hanem vegyék és vigyék minden modelljüket. Ha vásárlást megtámogatják némi kölcsönnel, akkor egyszerre kereshetnek az újautó-eladásokon és a hitelezésen.
Rossz adósok
Az elmúlt időszakban elsősorban a hobbi-terepjárók (SUV) és a kisteherautók értékesítését forszírozták, mert ezeken az átlagosnál magasabb profitot érnek el. Kicsit puhítottak az hitelfelvevőkkel kapcsolatos elvárásaikon, hangyányit tágították - hat-hét évre növelték - a törlesztési periódust, és máris elérték, hogy rekordra nőjenek eladásaik. Tavaly 17,55 millió új autó talált gazdára az Egyesült Államokban.
A gond az, hogy sok autós nem éppen arról híres, hogy jól kézben tartja a pénzügyeit. Az autógyártók és finanszírozó cégeik hitelezik a háromnegyedét azoknak az autóhiteleknek, amelyeket úgynevezett subprime adósok - azaz korlátozott hitelképességű emberek - vettek fel. Így ezek bedőlését elsőként ezek a vállalatok fogják megérezni.