A német IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) autókiállítás szervezői vélhetően ezerszer is elátkozták már az ötletgazdát, aki évekkel ezelőtt nemzetközi rendezvénynek álmodta meg az eseményt.
Az IAA eredettörténete egészen a Mitteleuropäische Motorwagenverein rendezvényig vezethető vissza. Erre az egynapos eseményre 1987-ben került sor, kizárólag német kiállítókkal, mint a Daimler és a Benz. Csak jóval később vált – immár IAA néven – nemzetközi színtérré a kiállítás.
Idén azonban már a rendezvényen a kiállítók fele külföldi lesz Münchenben, 41 százalékuk ázsiai. A rendezvényen több mint kétszer annyi kínai gyártó szerepel új járműveivel, mint két évvel ezelőtt – hívta fel a figyelmet a Bloomberg.
Az IAA-n megfigyelhető erős kínai jelenlét egy tőrdöfés az európai autópiac szívébe, nem szabad alábecsülni ezeket a cégeket a helyi gyártóknak A kínai vállalatok rendkívül versenyképes autókkal érkeznek, amelyeket úgy terveztek és építettek, hogy a nyugati vásárlók ízlésének is megfeleljenek
– mondta Peter Fintl, a Capgemini Engineering tanácsadója.
Münchenben a következő kínai gyártók mutatják majd be szeptember 5-e és 10-e között legújabb modelljeiket:
- a BYD,
- az Avatr és
- az MG – eredetileg – brit márka, amely már kínai kézre került.
Európában is egyre népszerűbbek a kínai elektromos autók
Rákényszerülhet az Európai Unió, hogy korlátozásokat vezessen be a kínai elektromos autók importjára – írta egy júniusi brüsszeli hírlevelében a Politico is. Félő ugyanis, hogy a kínai járművek olyan ütemben árasztják el az európai piacot, hogy a kontinens saját gyártói szorult helyzetbe kerülnek miatta.
Tavaly az európai elektromosautó-eladások tíz százalékát a kínai márkák tették ki, 2025-re pedig a KPMG nemzetközi tanácsadó vállalat prognózisa szerint ez az arány 15 százalékra ugorhat.
Kína az autóipari előretörését egyértelműen az elektromos autók egyre nagyobb térnyerésének és propagálásának köszönheti. Az ázsiai ország már mintegy 15 évvel ezelőtt felismerte az elektromos járművekben rejlő lehetőséget, és gyakorlatilag le is tettek arról, hogy ledolgozzák a belsőégésű motoros autók gyártása terén felhalmozódott jelentős hátrányukat.
Hatalmas erőforrásokat fektettek be ezzel szemben abba, hogy egy versenyképes gyártási szisztéma jöhessen létre az elektromos járművek terén.
Részben a kínai márkák előretörésére volt kénytelen az elektromos meghajtású autók gyártására specializálódott amerikai Tesla is árcsökkentéssel reagálni.
Az európai autógyártók nem tétlenkedtek, de az EV-piac beindulásával egyre fogy az idő
– mondta Peter Fintl.
Az európai márkák most mindenesetre abban bízhatnak, hogy a kínai gazdaság vártnál gyengébb fellendülése némileg visszaveti kínai riválisaikat.