A német autóiparban augusztusban jelentősen romlott az üzleti hangulat az új megrendelések hiánya miatt. Az üzleti klímamutató mínusz 24,7 pontra csökkent a júliusi mínusz 18,5 pontról – derült ki a müncheni ifo gazdaságkutató intézet legfrissebb felméréséből.
A mutatót elsősorban az elkövetkező hat hónapra vonatkozó várakozások nagymértékű romlása húzta le.
A kilátások szubjektív megítélését számszerűsítő index mínusz 40,5 pontra zuhant a júliusi mínusz 29,5 pontról. Az aktuális üzleti környezet megítélésében viszont nem történt lényeges változás, a mutatószám 0,3 ponttal esett mínusz 7,2 pontra.
„Az autóiparban a hangulat mélyrepülésben van" – kommentálta az eredményeket Anita Wölfl, az ifo ipari szakértője, hozzátette, hogy a
német autóipar elsősorban az új megrendelések, különösen a külföldi megrendelések hiányától szenved és ez már kezd a személyzeti tervezésben is megmutatkozni.
Az exportvárakozások mutatószáma már a harmadik egymást követő hónapban csökkent jelentős mértékben: mínusz 29,6 pontjával hosszú ideje a legalacsonyabb értéket érte el. A foglalkoztatási várakozások barométere a júliusi mínusz 15,6 pontról mínusz 27,6 pontra zuhant.
A mutatószámok által tükrözött ágazati várakozásokat jól példázza a Volkswagen hétfői bejelentése is a költségcsökkentési programjának szigorításáról, amelynek keretében most először helyezte kilátásba németországi üzemek bezárásának és kényszer elbocsátásoknak a lehetőségét is.
„Az elektromobilitás felé vezető úton kevesebb üzemre lesz szükség, mert az elektromos autók kevésbé összetettek” – mondta Oliver Falck, az ifo ipargazdasági és új technológiák központjának vezetője. A szakértő szerint
- az autóipar eddig kettős struktúrában dolgozott – a belsőégésű motoros járművekkel termelte ki a bevételét, közben egyre növelte az elektromos autók termelését.
- Az elektromos autók iránt csökkenő kereslet azonban kibillentette az egyensúlyból ezt az üzleti modellt, ezért jelenleg sem a belföldi, sem a külföldi kereslet nem áll jól.
Flack úgy látja, hogy az elektromos autókra való átállás kemény, szűkös időszaka lesz a német autóiparnak, a strukturális átállás azonban meg kell hogy történjen – írta az MTI.