Európa legnagyobb autókiállítását sorsdöntő időpontban rendezik meg Párizsban. A nehéz helyzetben lévő európai autógyártóknak be kell bizonyítaniuk, hogy még mindig versenyben vannak, miközben a kínai konkurensek igyekeznek megvetni a lábukat a piacon.

Az európaiak küzdenek, hogy felvegyék a versenyt a kínai riválisok alacsonyabb áraival, illetve költségeivel és azzal a képességükkel, hogy mindössze két év alatt, legalább kétszer olyan gyorsan fejlesszenek ki új elektromos járműveket, mint a hagyományos nyugati autógyártók

– hangsúlyozta összeállításában a Reuters.

A kínai BYD arra figyelmeztetett, hogy az EU tervezett vámjai csak magasabb árakhoz vezetnének, és ezzel elriasztják a vásárlókat.

Ki fizeti meg a számlát? A fogyasztók. Tehát ez nagyon aggasztja az embereket. Ez meg fogja akadályozni, hogy a szegényebb emberek vásároljanak

mondta Stella Li a BYD ügyvezető alelnöke a Reutersnek.

Serge Gachot, a párizsi autószalon vezérigazgatója szerint kilenc kínai márka, köztük a BYD és a Leapmotor mutatja be legújabb modelljeit az idei rendezvényen. Ez ugyanannyi, mint 2022-ben, amikor a jelenlévő márkák közel felét tették ki.

He Xiaopeng az XPeng elnök-vezérigazgatója a 2024-es Párizsi Autószalonon 2024. október 14-én
He Xiaopeng az XPeng elnök-vezérigazgatója a 2024-es Párizsi Autószalonon 2024. október 14-én
Kép: Reuters, Benoit Tessier

Idén a márkáknak csak mintegy ötödét adják a kínai gyártók, köszönhetően az európai autóipar sokkal erősebb szereplésének – ami annak a jele, hogy az európai autógyártók eltökélten védik hazai pályájukat.

A BYD célja az európai vásárlók megnyerése, de nem olcsó autókkal

A BYD ügyvezető alelnöke, Stella Li kifogásolta a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett uniós vámokat. Mindennek szerinte végül a fogyasztók isszák meg a levét.

E hónap elején az EU tagállamai szűk körben támogatták a kínai gyártású elektromos autókra kivetett, akár 45 százalékos importvámokat, amelyekkel az Európai Bizottság szerint a kínai gyártóknak nyújtott tisztességtelen pekingi támogatásokat kívánják ellensúlyozni. Peking tagadja a tisztességtelen versenyt, és ellenintézkedésekkel fenyegetett.

Bár a kínai autógyártók bírálták az EU lépését, folytatják európai terjeszkedési terveiket, és eddig egyikük sem mondta, hogy a vámok fedezésére árat emelne.

A kínai GAC a Reutersnek vasárnap azt mondta, hogy a kiállítás európai ambícióinak kezdetét jelzi, míg honfitársa, a Leapmotor úgy nyilatkozott, hogy 2025 végére 500 értékesítési pontot szeretne létrehozni Európában.

Az olyan kínai EV-gyártók, mint a BYD, eddig valamivel az európai riválisok árai alatt árazták be járműveiket, ami előnyt jelent számukra. Ez segít ellensúlyozni a hazai alacsonyabb árréseket is.

A japán és dél-koreai autógyártókhoz hasonlóan ők is a jobb felszereltséget hirdetik, és több funkciót kínálnak alapfelszereltségként.

Renault R17 elektromos autó a 2024-es Párizsi Autószalonon 2024. október 14-én
Renault R17 elektromos autó a 2024-es Párizsi Autószalonon 2024. október 14-én
Kép: Reuters, Benoit Tessier

Még a BYD, amely már Európa nagy részén árul elektromos járműveket, és idén nyáron a labdarúgó Európa-bajnokság szponzora volt, még mindig viszonylag kevéssé ismert, ezért reméli, hogy az elektromos Sea Lion 07 SUV-val, amelyet most indít, nagy feltűnést kelt.

Az újabb kínai belépők, mint a Dongfeng, a Seres és a FAW szintén új modelleket mutatnak be, mivel a tengerentúli EV-eladásokat keresik a gyenge hazai piac és az ottani ádáz árháború ellensúlyozására.

Európában is nagy a nyomás az árak alacsonyan tartására, mivel az EV-gyártók megpróbálják behozni a lemaradást az olcsóbb benzines autókkal szemben.

Személyes véleményem szerint 2-3 éven belül elérjük az árparitást Európában. Mindenkinek, aki versenyezni akar, keményen kell dolgoznia ennek érdekében

– mondta Tianshu Xin, a Leapmotor International vezérigazgatója.

A kínai személygépkocsi-eladások szeptemberben 4,3 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, megszakítva az öt hónapja tartó csökkenést, amiben segített a cserére ösztönző pekingi kormányzati támogatás is. Eközben az európai eladások augusztusban hároméves mélypontra zuhantak.

Az elektromos autók piacára nézve újabb csapást jelentett, hogy a francia kormány csütörtökön közölte: csökkenteni fogja az elektromos autók vásárlóinak nyújtott támogatást, és ezzel csatlakozik Németországhoz, amely tavaly év végén megszüntette támogatási rendszerét.

Közben az új elektromos gépjárművek aránya a teljes, forgalomba helyezett mennyiségen belül 2024 első nyolc hónapjában 12,6 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 13,9 százalékhoz képest az Európai Unióban.

Szinte kizárták őket az Egyesült Államokból

A kínai autógyártóknak Európában is jól kell teljesíteniük, mert az amerikai piacról szinte kizárták őket. A Biden-kormányzat 100 százalékos vámot vetett ki a kínai gyártású elektromos járművekre, és a múlt hónapban javasolta a kulcsfontosságú kínai szoftverek és hardverek betiltását is a hálózatba kapcsolt járművekben.

Az európai autógyártók eközben nehéz időszakot éltek meg: a Volkswagen, a Mercedes-Benz  és a BMW egyaránt profitfigyelmeztetést adott ki, főként a gyenge kínai piac miatt.

A Stellantis csökkentette eredményprognózisát amerikai üzletágának készletezési problémái miatt. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares hétfőn nem zárta ki, hogy a kihívásokkal teli piacon munkahelyek kerülhetnek veszélybe, illetve márkákat adhatnak el.

Nagy erőfeszítéseket kell tennünk

– mondta Tavares a francia RTL rádióállomásnak, hozzátéve, hogy a vásárlókon múlik, hogy melyik márkáknak van jövője.

Az ügyfelek döntik el, nem én, de nincs tabu

– fűzte hozzá.

A Volkswagen emellett harcol a nagyhatalmú szakszervezetekkel a költségcsökkentések miatt: a VW első alkalommal zárhat be német gyárakat, és több tízezer munkahelyet szüntethet meg.

VW-vezér: A kínai autógyártóknak lehetővé kell tenni, hogy uniós befektetésekkel elkerüljék a vámokat

Oliver Blume tart tőle, hogy a kivetett büntetővámok súlyosan visszaütnek Európára.