Az elektromos autók térhódítása nagyobb változást hoz a világ autóiparában, mint azt bárki várta volna. Míg a belsőégésű autók tervezése és gyártása egy igen bonyolult folyamat és így csak viszonylag kevés gyártó lett igazán sikeres, az elektromos autó egy sokkal egyszerűbb megoldás, így a piacra lépés is könnyebb. Egy ponton kell igazán erősnek lennie a gyártónak: ez pedig az akkumulátor.
Szabad vállalkozás
A BYD, neve egy vállalkozói alapigazság angol rövidítése: Build Your Dreams, azaz építsd (valósítsd) meg álmaid. A kínai cég pontosan ezt tette, mégpedig abban az időszakban, amikor a leginkább kiteljesült a vállalkozó szabadság a kommunista párt által irányított országban. A cég először akkumulátorokkal foglalkozott, és végül ennek köszönheti szerencséjét.
A céget a jelenlegi vezérigazgató, az akkor 29 éves Wang Csuanfu alapította 1995-ben unokatestvérével, és először újratölthető elemeket kezdtek gyártani telefonokhoz és mindenféle akkor használatos elektronikai eszközhöz, kiváltva a drága japán importtermékeket. 2002-ben tőzsdére ment a társaság, majd megvettek a privatizáció során egy gyengén működő állami autógyárat.
Állami hátszél, nagynevű befektető
Az elektromos autózás még a kezdeteknél járt, hisz az akkumulátorgyártás ekkor érte el azt a szintet, hogy már értékelhető távokat lehessen megtenni a járművekkel, persze ezek még igen szerények voltak a mai elvárásokhoz képest. Kína ugyanakkor felismerte, hogy ez az iparág megér egy kis állami támogatást, így meglódult a kínai akkumulátorgyártás, melyben az ország vállalatai ma is vezető helyzetben vannak.
A BYD sikeréhez azért kellett a zseniális amerikai befektető, Warren Buffett is, aki jól felmérve a jövőbeli lehetőségeket, 10 százalékos részesedést vásárolt a cégben, amelytől azt várta, hogy az új iparág egyik legnagyobb szereplője lesz. Az elképzelés mostanra megvalósult, mivel a kínai gyártás legnagyobb szereplője a BYD, és a Teslával való versenyben segíti, hogy a saját maga által kifejlesztett és gyártott olcsóbb akkumulátorokkal lényegesen olcsóbban tudja kínálni autóit.
Árverseny
A kínai piacon ez döntő tényező: nem csak a Teslát, de a Volkswagent is megelőzte eladásaival, így a BYD lényegében maga valósítja meg az elektromos autók olyan gyors térhódítását Kínában, ami más nagyobb piacokon még sehol nem tapasztalható. A Tesla Model 3-as típusnak megfelelő szintű járművét 15 százalékkal olcsóbban kínálja a BYD, de ami fontosabb: mindössze 11 ezer dolláros áron adja legolcsóbb Seagull típusát, amivel verhetetlen az iparágban.
Elon Musk a BBC szerint 2011-ben kinevette a BYD-et, amikor arról kérdezték, hogy van-e esélye a cégnek és általában a kínai gyártóknak a piacon. Ekkor még maga a Tesla is a kezdeteknél volt, hisz nemrég jött tőzsdére és még csak luxusautókat árult, évente pár tízezres tételben. Most szeptemberben viszont a Tesla csak 74 ezer autót adott el Kínában, ami 11 százalékos csökkenés egy év alatt, míg a BYD 287 ezret: ez 43 százalékos növekedés. Kérdés, hogy világpiacon hogy fog boldogulni a társaság, de ahhoz, hogy beengedjék a komolyabb piacokra, meg kell válnia a nyílt és burkolt állami támogatásoktól: akkor jön majd az igazi megmérettetés.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!