A Human Rights Watch közlése szerint a legnagyobb autógyártók közül többen nem tudják biztosítani, hogy ne alkalmazzanak kényszermunkát a kínai ellátási láncukban. Néhányuk ugyanis olyan alumíniumot használ, amelyet az ujgurok és más etnikai kisebbségek eképpen állítanak elő a kínai Hszincsiang tartományban, és az ország más részein.
A civil szervezet azzal vádolja Kínát, hogy egy hosszú ideje tartó asszimilációs és tömeges fogva tartási kampány részeként munkaerő-transzfereket folytat, melynek során ujgur és török kisebbségeket kényszerítenek gyári munkára – számol be róla az Euronews.
A jelentés szerint a kényszermunkásokat korlátozzák a mozgásukban, valamint ideológiai „átneveléssel” is szembe kell nézniük.
Az NGO a vállalatok nyilatkozatai, a kínai kormány dokumentumai, valamint saját korábbi kutatásai és más NGO-k kutatásai alapján kapcsolta össze az alumíniumgyártást a munkaerő-transzfer programokkal.
Egy 2022-es ENSZ-jelentés szerint Kína emberiesség elleni bűncselekményeket követ el Hszincsiangban, becslések szerint akkor több mint egymillió ujgurt tartottak fogva. A kínai kormány a kényszermunkások alkalmazását akkor a terrorizmus és a szeparatizmus elleni küzdelemmel indokolta.
A kínai alumíniumellátás 15 százaléka, valamint a globális kínálat mintegy 9 százaléka származik Hszincsiang tartományból.
A Nemzetközi Alumínium Intézet, egy brit székhelyű ipari csoport jelentése szerint az alumínium iránti globális kereslet 2019 és 2050 között várhatóan a duplájára nő, részben az elektromos járművek növekvő népszerűségének köszönhetően.
Kína tavaly vált a világ legnagyobb autóexportőrévé, valamint a legnagyobb elektromos autógyártóvá, élen a Szegeden terjeszkedő a BYD vállalattal.