Az idei év eddig óriási csalódás a világ legnagyobb piaci kapitalizációjú autógyártójának, a Tesla részvényeseinek. Elon Musk zászlóshajójának értéke 2024-ben eddig 30 százalékot esett, míg a 2021-es rekord árfolyamához képest 60 százalék mínuszban áll.
A Teslat így egyre több befektetője hagyja faképnél, sokak szerint vége az elektromos autókat gyártó cég szédületes tőzsdei karrierjének - írja a Totalcar.
Fokozódnak Elon Musk problémái
A tőzsdei elemzők már év elején figyelmeztettek, hogy nem az idei év lesz a leggyümölcsözőbb a Tesla befektetőinek. A vállalat relatíve idős termékei egyre nehezebben veszik fel a versenyt a vetélytársak legnagyobb piacokat elárasztó olcsóbb elektromos autóival, ráadásul az elmúlt időszakban lassult az EV-k térnyerése is: a hagyományos autók szerelmesei nagyon nehezen váltanak a tisztán elektromos meghajtású modellekre, sokan inkább a hibridekre adják le voksukat, amelyek az idei évben reneszánszukat élik.
Elon Musk az új, megfizethetőbb Tesla modell megjelenését 2025-re ígérte, így érthető, hogy egyre több befektető kezd türelmetlenné válni a cég papírjaival kapcsolatban.
Az optimista elemzők szerint azonban még lehet szufla a vállalatban, de nem az autógyártás miatt: a Tesla jelentős fejlesztéseket végez a mesterséges intelligencia és a robotika terén, így ezek az iparágak hozhatnak fellendülést a nyüglődő cég életébe.
Nem kell azonban elkeserednie azoknak, akik mindenképpen az autóiparba szeretnének fektetni, bőven található a piacon alternatíva.
Egyelőre Japán a második
A világ második legértékesebb autógyártó vállalata a Toyota Motors a maga 330 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával. Bár az elmúlt hónapokban volt egy nagyobb korrekció a részvények árfolyamában, összességében elégedettek lehetnek a tulajdonosok, idén ugyanis 15 százalékkal, az elmúlt öt évben pedig 67 százalékkal emelkedett a papírok értéke.
A Toyota az elmúlt évben 307 milliárd dolláros árbevétellel rendelkezett, messze felülmúlva a Tesla által keresett 95 milliárd dollárt. A Toyota ilyen eredmények mellett 43 milliárd dolláros profittal zárt, ezzel messze első helyen áll az autógyártók között, míg a Tesla 9 milliárd dolláros profitja a 8. helyre volt elég a companiesmarketcap.com adatai szerint.
Durván jön fel a kínai rivális
A harmadik legértékesebb autógyártó a kínai BYD, amely jelenleg körülbelül 94 milliárd dollárt ér. A részvények árfolyama idén eddig 27 százalékot, míg az elmúlt 5 évben 400 százalékot (!) emelkedett, azaz piaci kapitalizációja az ötszörösére nőtt.
A BYD 85 milliárd dolláros árbevétele a 13. legnagyobb a világon, ezen nagyjából 5,5 milliárd dollár profitot tudott termelni az elmúlt évben.
Az elektromos autógyártó agresszívan terjeszkedik, és Ázsiában a Teslánál is nagyobb népszerűségnek örvend, ám az európai áttörésre egyelőre várniuk kell.
A német hatékonyság
Bár piaci érték alapján a top 3-ban nem található német autógyártó, azért a legjobb 10-be még sokan befértek. A Mercedes-Benz a 4., a Porsche a 6., a Volkswagen és a BMW pedig a 8. és 9. helyen tanyázik a rangsorban.
A listáról a Volkswagen emelkedik ki az árbevétel tekintetében, az elmúlt 12 hónapban 348 milliárd dollárt keresett a német cég, felülmúlva a Toyotát is. A hatalmas bevételen 23,7 milliárd dollár profitot tudott realizálni a vállalat, megelőzve a Mercedest (20,8 milliárd dollár) és a BMW-t (18,2 milliárd dollár).
Luxusra mindig lesz pénz
A Ferrari 75 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkezik, ezzel az 5. legértékesebb autógyártó. A cég legutóbbi gyorsjelentését korábbi cikkünkben elemeztük.
A sportautókra szakosodott vállalat márkaértéke jelentős, azonban az árbevétele és profitja is alaposan elmarad a legnagyobb autógyártóktól. A részvények ennek ellenére idén nagyon jól teljesítettek és 25 százalékos emelkedést hoztak össze, az elmúlt öt év alatt pedig az árfolyamuk majdnem megtriplázódott.