A Tesla kénytelen volt visszafogni termelését a kínai üzemében, miután nem tud elég autót eladni ahhoz, hogy teljes kapacitással működhessen a gyár. A Bloomberg szerint februárban a gyárban azt az instrukciót adták, hogy vegyék vissza mind a Model 3, mind a Model Y gyártását, mégpedig úgy, hogy 6,5 nap helyet 5 napot dolgoznak egy héten.
Drága típusok
Napon belül kétszer 11,5 órán keresztül zajlik a munka, ebben nincs változás. A gyártás visszafogása március elején kezdődött ténylegesen, de hogy meddig tart, arról még nem kaptak tájékoztatást a dolgozók. A Tesla nem nyilatkozott eddig az ügyben. A fő gond az lehet, hogy a cég csak a két drága típust kínálja (olcsóbb autóval még máshol sem rukkolt elő), márpedig Kína még távolról sem nagy vásárlóerejű ország: egy főre jutó 12 500 dolláros GDP értéke az USA szintjének a hetede.
Az autóeladások ugyanakkor nőnek Kínában, ez az év első két hónapjában 17 százalékot jelentett, az elektromos autók esetében 37,5 százalékot, de főleg az olcsóbb típusokra van kereslet. A Tesla értékesítése egyenesen csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest. A verseny élesedik, és nem csak a BYD kínál lényeges olcsóbb járműveket, hanem más helyi gyártók is egyre inkább beszállnak a versenybe.
Kedvezménnyel is drága
A Tesla ugyan nem csak a kínai piacra gyárt Sanghajban, de úgy tűnik, a teljes gyártható mennyiségre az exportpiacokon sincs szükség, vagy nem éri meg azokat oda szállítani. Az akkumulátorgyártás is visszaesett: ebben a részlegben azt mondták a dolgozóknak, hogy előreláthatóan áprilisig tarthat ez a helyzet. A Tesla 132 ezer járművet adott el Kínában 2024 első két hónapjában, ami 6 százalékos csökkenés. A teljes termelés 53 százaléka irányult a helyi piacra, annak ellenére, hogy árcsökkentésekkel is próbálkozott a társaság.
Nincs már állami támogatás
A kínai kormány visszafogta az elektromos autók támogatását 2022 végén, egyrészt, mert sikerült eléggé felfuttatni az iparágat, másrészt ez óriási pénzügyi teher már az államnak, amit a jelenlegi válsághelyzetben nem engedhet meg magának. Mindazonáltal az elektromos autók értékesítése így is 25 százalékkal fog nőni az előrejelzések szerint, 11 millió darabra. Ez kisebb, mint a 2023-as 36 százalék vagy a 2022-es 96 százalék, de a 11 millió darab így is több, mint a világ összes autóeladásainak 10 százaléka.