A használt elektromos járművek akkumulátorainak pályafutását követő Recurrent új tanulmánya szerint a tulajdonosoknak túl sokat nem kell aggódniuk. 

Az aggályokat már sokszor, sok helyen megcáfolták, de

továbbra is sokan félnek tőle, hogy az akksik hamar veszítenek kapacitásukból, ami költséges cserét jelent majd a jövőben.

A Green Car Reports cikke szerint jórészt alaptalanul. 

A Recurrent  15 ezer elektromos autó adatait elemezte, amiből kiderült, hogy mindössze a teljes állomány másfél százalékánál volt szükség az akkumulátorcsomag cseréjére, annak idő előtti teljesítménycsökkenése miatt.

Az elektromos autók akkumulátorai jobban teljesítenek a vártnál, azok cseréje így nem jelent költséges meglepetést a tulajdonosok számára

– mutatott rá Liz Najman, a Recurrent kutatója.

Arról nem beszélve, hogy az elektromos autók összetett technológiái olyan akkumulátor-kezelő rendszerekkel rendelkeznek, amelyek gondosan szabályozzák az ideális töltést és a hőmérsékletet, ezzel is kímélve a rendszert.

A cég vizsgálódása arra is rámutatott, hogy az akkumulátorok teljesítményének csökkenése távolról sem lineáris folyamat. Hosszabb távon ugyanis jelentősen lelassul a kapacitás csökkenése, azonban ezt a legtöbb tulajdonos nem fogja tapasztalni, mert már azelőtt túlad az autóján, hogy ez bekövetkezne, illetve, a legtöbb esetben, ha cserére lenne szükség, az még bőven a gyári garancia keretein belül valósulhat meg.

Kép: Pixabay

Az elektromos autók gyártói ráadásul elég biztosra mennek, nem véletlen, hogy a Tesla akár nyolc évig, vagy 160 000 - 240 000 kilométerig garanciát vállal az akkumulátoraira, de más gyártók, például a Volkswagen és a BMW is nyolc évig, vagy 160 000 kilométerig érvényes garanciával értékesítik az elektromos autóikat.

Ezért sem lesznek olcsóbbak az elektromos autók

Az elektromos és plug-in hibrid autók értékesítése Európában már 2027-re meghaladja az összes többi motortípus forgalmát: a belső égésű motorokról 2040-re már múlt időben beszélünk. Az olcsóbb szervizelés viszont sokkal durvább autóárakat hozhat. Bővebben>>>

Valódi, évtizedes tapasztalatok persze még nincsenek a tisztán elektromos kocsikkal, de a nagy elődök, a hibridek lassan 25 éve velünk vannak. És még a legrégebbiek, a Föld-Hold távolságot kétszer megjárt Toyota Priusok is nagyrészt köszönik szépen, jól vannak – már ami az akkumulátoraikat illeti. Ha pedig elfáradnak, a javításuk sem túl bonyolult: az akkucsomag persze drága, de panelenkénti csere is opció. A Totalcar egy korábbi cikkében ezzel kimerítően foglalkozott.

Értelemszerűen nem táplálja a bizalmat, hogy bár az elektromos autók akkumulátorai meglehetősen robosztusnak bizonyulnak, néhány típus esetében jelentős számú visszahívásra került sor. Azonban a cikk is hangsúlyozza, hogy itt sem kapacitásproblémákról vagy hatótáv-csökkenésekről volt szó, hanem más jellegű hibákról. Ráadásul ezeket mind csomagban cserélték, még a garanciaidőn belül. 

Mindezeken túl a politikai döntéshozók is afelé terelik a cégeket, hogy igyekezzenek minél tartósabb termékeket előállítani: Kaliforniában például egy, a tiszta járművekre vonatkozó törvényjavaslatban rögzítenék az akkumulátorok kapacitáscsökkenésének maximális mértékét.

A világ legnagyobb autópiacán már minden negyedik típus elektromos

Megjelentek az első adatok a tavalyi autóértékesítésekről, és érdekes folyamatok láthatók. Az összértékesítés csökkent, a belsőégésűeké meredeken, az elektromosoké ugyanakkor erősen nőtt. Kínában nem volt visszaesés, az elektromosok pedig egyenesen tarolnak, köztük a hazai márkák is. Bővebben>>>