Jelentős átalakuláson megy keresztül a globális biztosítási szektor, a digitális fejlődés, az ügyféligények változása és a szakemberhiány új kihívások elé állítja a piac szereplőit. Van, ami változatlan, a személyes tanácsadás továbbra is kulcsszerepet játszik a biztosítási szektorban, különösen a komplex biztosítási termékeknél értékelődik fel a tanácsadó szerepe – derül ki a Brokerslink tagországaiban végzett friss kutatásból, amelyet a Budapesten megrendezett nemzetközi konferencián mutattak be.
A válaszadók 85 százaléka szerint a személyes tanácsadás és az ajánlások a legjobb értékesítési eszközök. A piaci pozíció fenntartásához az ügyfelek bizalmának kiépítése és a folyamatos minőségi szolgáltatás (91 százalék) elengedhetetlen, miközben a digitális platformok és adatvezérelt döntéshozatal (3 százalék) egyelőre nem prioritás.
Bár az online értékesítés térhódítása más iparágakban rohamos, a biztosítási szektorban a digitális csatornák inkább kiegészítő eszközként működnek. Az AI-alapú chatbotok és automatizált ajánlórendszerek segíthetnek a folyamatok gyorsításában, de az emberi tényező továbbra is megkerülhetetlen. A kutatásban az online címanyaggyűjtés és az ügyfélportálokon küldött üzenetek fontossága csak 8 százalékot kaptak. A közösségi média, eltérően más iparágaktól, nem tekinthető elsődleges biztosítási értékesítési csatornának, de a fiatalabb generációk számára hosszú távon egyre fontosabbá válhat. A válaszadók csupán 4 százaléka ítélte meg hatékony értékesítési csatornának.
Nemzetközi együttműködés, a főbb szereplők
Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz elnök-vezérigazgatója elmondta: céljuk, hogy a hazai biztosítási piacon a legmagasabb szinten képviseljék ügyfeleik érdekeit, amelyhez a Brokerslink világszervezet nemzetközi hátterével nagyban hozzájárul.
„Az elmúlt 3 év alatt a világszervezet tagországaitól rengeteget tanultunk, és építettünk értékes emberi és üzleti kapcsolatokat. Ezért különösen nagy megtiszteltetés számomra, hogy 2025-ben a 29 tagország részvételével megvalósuló európai találkozó helyszíne Budapest lett, az esemény házigazdája pedig a Hungarikum Biztosítási Alkusz” – húzta alá.
Az ügynökök száma erősen növekedett az Amerikai Egyesült Államokban, Franciaországban, Észak-Macedóniában, de szignifikánsan csökkent Romániában és Magyarországon. Itthon a regisztráltak száma 550-ről 372-re csökkent 12 év alatt, 2010-ről 2022-re. A Hungarikum Alkusz becslése szerint a számok azóta jelentősen nem változtak.
A biztosítási ügynökök top 10-es listája a 2023-as árbevétel alapján a következőképp alakult:
- Hungarikum Alkusz Csoport (22,3 milliárd forint)
- Netrisk (8,1 milliárd forint)
- MARSH (4,7 milliárd forint)
- CLB (4,1 milliárd forint)
- Aon (4,1 milliárd forint)
- PBA Insura (2,8 milliárd forint)
- Eurorisk (2,5 milliárd forint)
- MPK (2,4 milliárd forint)
- Pannon-Safe (2,2 milliárd forint)
- KLASSIS-Z (1,7 milliárd forint)
Fontos a lojalitás
A biztosítási szektorban sem könnyű az ügyfélszerzés, a megtartásuk azonban még nehezebb feladat. A kutatás szerint az ügyfelek 45 százaléka a rendszeres és proaktív kapcsolattartást tartja a legfontosabbnak, míg 41 százaléka a gyors és hatékony ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszerzési stratégiák közül az üzleti kapcsolatok és ajánlások (70 százalék) bizonyulnak a leghatékonyabb módszernek, míg a testreszabott biztosítási ajánlatok (21 százalék) és a digitális marketing eszközök alkalmazása (5 százalék) egyelőre kisebb szerepet játszanak.
A válaszadók 35 százaléka szerint a szolgáltatás minősége és az ügyfélélmény a legfontosabb tényező, 25 százalékuk szerint az értékesítési szakember szakmai hitelessége. Az árérzékenység fontos tényező, de az alacsony ár önmagában már nem elég (26 százalék jelölte meg legfontosabb tényezőnek), a hozzá társuló minőségi szolgáltatás kulcsfontosságú. Mindez természetesen előnyös, és az éppen futó lakásbiztosítási kampánynak is kiemelt eleme.
Az ügyfelek biztosítási és pénzügyi edukációja szintén egy fontos aspektus. A felmérés alapján a kötelező pénzügyi oktatás bevezetése (53 százalék) a legfontosabb tényező a pénzügyi tudatosság növelésében, míg a transzparens biztosítási termékek és díjszabás (23 százalék) elősegíthetik a fogyasztói bizalom erősödését. A magas biztosítási penetrációval rendelkező országokban a pénzügyi tudatosság növelésére irányuló oktatás kiemelten fontos (59 százalék).
Az AI a biztosítás jövője?
A mesterséges intelligencia (AI) alapú megoldások egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a biztosítási iparágban, különösen a kockázatelemzésben és a személyre szabott ajánlatok kidolgozásában.
- Ilyen szolgáltatás lehet az adatvezérelt kockázatelemzés: az ügyfelek viselkedési mintázatai, pénzügyi szokásai, egészségügyi adatai (például életbiztosításoknál) és akár IoT-eszközök (okosórák, okosautók) által mért paraméterek is hozzájárulhatnak egy pontosabb kockázati profil kialakításához.
- A dinamikus árazás is ide sorolható: az AI képes lesz folyamatosan figyelni az ügyfelek szokásait és az aktuális piaci helyzetet, ennek megfelelően egyedi és versenyképes biztosítási díjakat kínálni.
- Az automatikus ajánlórendszerek: a biztosítási platformok és mobilalkalmazások egyre gyakrabban fognak személyre szabott ajánlatokat küldeni az ügyfeleknek, figyelembe véve élethelyzetüket és jellemző kockázati tényezőiket.
- Automatikus kárigény-feldolgozás, drónok és IoT-eszközök alkalmazása: a biztosítási iparág egyik legkritikusabb területe a kárrendezési folyamat, amely hagyományosan hosszadalmas és bürokratikus lehet.
Az insurtech-startupok gyors innovációja miatt tehát a hagyományos szereplőknek is fel kell gyorsítaniuk digitális transzformációjukat. A válaszadók 44 százaléka szerint az insurtech megoldások és az AI-alapú automatizáció alakítja a jövőt. Ugyanakkor a megkérdezettek 11 százaléka emelte ki a fenntarthatóságot és a klímakockázatok kezelését, mint fontos szempontot, és mindössze 10 százalék szerint fontos trend a kibervédelmi biztosítások térnyerése.
Fontos, hogy az ügyfelek egyre tudatosabb döntéseket hoznak, ezért a biztosítóknak transzparens és könnyen érthető ajánlatokat kell készíteniük. Az AI és adatelemzés szerepe egyre növekszik az ügyfélélmény testreszabásában.
Nehéz bevonni a fiatalokat
Nemzetközi szinten is az egyik legfőbb szektorális kihívás a fiatal tehetségek bevonzása. A biztosítóknak is alkalmazkodnia kell a modern munkaerőpiaci trendekhez, ahol a fiatalok előnyben részesítik az otthoni munkavégzést, a rugalmas időbeosztást és a teljesítményalapú javadalmazási modelleket. A felmérést kitöltők 43 százaléka szerint a rugalmas munkalehetőségek és vonzó javadalmazási modellek a legfontosabbak.
Emellett az egyetemekkel való együttműködés és a gyakornoki programok 36 százalékuk szerint a leghatékonyabbak, amely azt is jelzi, hogy az iparágban dolgozók utánpótlását egyre inkább hosszú távú stratégiákra kell építeni, és már az egyetemi évek alatt szükséges szakmai kapcsolatokat kiépíteni a hallgatókkal.
A mentorálási és karrierépítési lehetőségeket a válaszadók 18 százaléka tartja kulcsfontosságúnak. Míg a modern oktatási eszközök alkalmazása mindössze 3 százalékot kapott, amely azt jelzi, hogy ezen módszerek még nem terjedtek el széles körben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Brüsszel megunta az óraátállításosdit, el is dőlt a kérdés

Kicsin múlt az atomkatasztrófa, vérfagyasztó hírek Oroszországból

Pusztító repülőgépeket ont a Boeing: a fegyverkezési láz elérte a vállalatot

Meghökkentően zárult az EU-csúcs, az ukránokon spórolhatnak

Rossz hírt kaptak a magyar munkavállalók: háromnegyedüket érinti a baj

Késes támadás Németországban: két ember súlyosan megsérült, egyikük életveszélyesen

Pont akkor távozott Tiborcz István bizalmasa, amikor kijött az ÁSZ jelentése az MNB-alapítványokról

Nem egészen az történt az állampapírokkal, amire mindenki számított

A szomszédba már betört a járvány
