Jelentős átalakuláson megy keresztül a globális biztosítási szektor, a digitális fejlődés, az ügyféligények változása és a szakemberhiány új kihívások elé állítja a piac szereplőit. Van, ami változatlan, a személyes tanácsadás továbbra is kulcsszerepet játszik a biztosítási szektorban, különösen a komplex biztosítási termékeknél értékelődik fel a tanácsadó szerepe – derül ki a Brokerslink tagországaiban végzett friss kutatásból, amelyet a Budapesten megrendezett nemzetközi konferencián mutattak be.

A válaszadók 85 százaléka szerint a személyes tanácsadás és az ajánlások a legjobb értékesítési eszközök. A piaci pozíció fenntartásához az ügyfelek bizalmának kiépítése és a folyamatos minőségi szolgáltatás (91 százalék) elengedhetetlen, miközben a digitális platformok és adatvezérelt döntéshozatal (3 százalék) egyelőre nem prioritás.

Bár az online értékesítés térhódítása más iparágakban rohamos, a biztosítási szektorban a digitális csatornák inkább kiegészítő eszközként működnek. Az AI-alapú chatbotok és automatizált ajánlórendszerek segíthetnek a folyamatok gyorsításában, de az emberi tényező továbbra is megkerülhetetlen. A kutatásban az online címanyaggyűjtés és az ügyfélportálokon küldött üzenetek fontossága csak 8 százalékot kaptak. A közösségi média, eltérően más iparágaktól, nem tekinthető elsődleges biztosítási értékesítési csatornának, de a fiatalabb generációk számára hosszú távon egyre fontosabbá válhat. A válaszadók csupán 4 százaléka ítélte meg hatékony értékesítési csatornának.

Nemzetközi együttműködés, a főbb szereplők

Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz elnök-vezérigazgatója elmondta: céljuk, hogy a hazai biztosítási piacon a legmagasabb szinten képviseljék ügyfeleik érdekeit, amelyhez a Brokerslink világszervezet nemzetközi hátterével nagyban hozzájárul.

„Az elmúlt 3 év alatt a világszervezet tagországaitól rengeteget tanultunk, és építettünk értékes emberi és üzleti kapcsolatokat. Ezért különösen nagy megtiszteltetés számomra, hogy 2025-ben a 29 tagország részvételével megvalósuló európai találkozó helyszíne Budapest lett, az esemény házigazdája pedig a Hungarikum Biztosítási Alkusz” – húzta alá.

Az ügynökök száma erősen növekedett az Amerikai Egyesült Államokban, Franciaországban, Észak-Macedóniában, de szignifikánsan csökkent Romániában és Magyarországon. Itthon a regisztráltak száma 550-ről 372-re csökkent 12 év alatt, 2010-ről 2022-re. A Hungarikum Alkusz becslése szerint a számok azóta jelentősen nem változtak.

A biztosítási ügynökök top 10-es listája a 2023-as árbevétel alapján a következőképp alakult:

  1. Hungarikum Alkusz Csoport (22,3 milliárd forint)
  2. Netrisk (8,1 milliárd forint)
  3. MARSH (4,7 milliárd forint)
  4. CLB (4,1 milliárd forint)
  5. Aon (4,1 milliárd forint)
  6. PBA Insura (2,8 milliárd forint)
  7. Eurorisk (2,5 milliárd forint)
  8. MPK (2,4 milliárd forint)
  9. Pannon-Safe (2,2 milliárd forint)
  10. KLASSIS-Z (1,7 milliárd forint)

Fontos a lojalitás

A biztosítási szektorban sem könnyű az ügyfélszerzés, a megtartásuk azonban még nehezebb feladat. A kutatás szerint az ügyfelek 45 százaléka a rendszeres és proaktív kapcsolattartást tartja a legfontosabbnak, míg 41 százaléka a gyors és hatékony ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszerzési stratégiák közül az üzleti kapcsolatok és ajánlások (70 százalék) bizonyulnak a leghatékonyabb módszernek, míg a testreszabott biztosítási ajánlatok (21 százalék) és a digitális marketing eszközök alkalmazása (5 százalék) egyelőre kisebb szerepet játszanak.

A válaszadók 35 százaléka szerint a szolgáltatás minősége és az ügyfélélmény a legfontosabb tényező, 25 százalékuk szerint az értékesítési szakember szakmai hitelessége. Az árérzékenység fontos tényező, de az alacsony ár önmagában már nem elég (26 százalék jelölte meg legfontosabb tényezőnek), a hozzá társuló minőségi szolgáltatás kulcsfontosságú. Mindez természetesen előnyös, és az éppen futó lakásbiztosítási kampánynak is kiemelt eleme.

Az ügyfelek biztosítási és pénzügyi edukációja szintén egy fontos aspektus. A felmérés alapján a kötelező pénzügyi oktatás bevezetése (53 százalék) a legfontosabb tényező a pénzügyi tudatosság növelésében, míg a transzparens biztosítási termékek és díjszabás (23 százalék) elősegíthetik a fogyasztói bizalom erősödését. A magas biztosítási penetrációval rendelkező országokban a pénzügyi tudatosság növelésére irányuló oktatás kiemelten fontos (59 százalék).

Az AI a biztosítás jövője?

A mesterséges intelligencia (AI) alapú megoldások egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a biztosítási iparágban, különösen a kockázatelemzésben és a személyre szabott ajánlatok kidolgozásában.

  • Ilyen szolgáltatás lehet az adatvezérelt kockázatelemzés: az ügyfelek viselkedési mintázatai, pénzügyi szokásai, egészségügyi adatai (például életbiztosításoknál) és akár IoT-eszközök (okosórák, okosautók) által mért paraméterek is hozzájárulhatnak egy pontosabb kockázati profil kialakításához.
  • A dinamikus árazás is ide sorolható: az AI képes lesz folyamatosan figyelni az ügyfelek szokásait és az aktuális piaci helyzetet, ennek megfelelően egyedi és versenyképes biztosítási díjakat kínálni.
  • Az automatikus ajánlórendszerek: a biztosítási platformok és mobilalkalmazások egyre gyakrabban fognak személyre szabott ajánlatokat küldeni az ügyfeleknek, figyelembe véve élethelyzetüket és jellemző kockázati tényezőiket.
  • Automatikus kárigény-feldolgozás, drónok és IoT-eszközök alkalmazása: a biztosítási iparág egyik legkritikusabb területe a kárrendezési folyamat, amely hagyományosan hosszadalmas és bürokratikus lehet.

Az insurtech-startupok gyors innovációja miatt tehát a hagyományos szereplőknek is fel kell gyorsítaniuk digitális transzformációjukat. A válaszadók 44 százaléka szerint az insurtech megoldások és az AI-alapú automatizáció alakítja a jövőt. Ugyanakkor a megkérdezettek 11 százaléka emelte ki a fenntarthatóságot és a klímakockázatok kezelését, mint fontos szempontot, és mindössze 10 százalék szerint fontos trend a kibervédelmi biztosítások térnyerése.

Fontos, hogy az ügyfelek egyre tudatosabb döntéseket hoznak, ezért a biztosítóknak transzparens és könnyen érthető ajánlatokat kell készíteniük. Az AI és adatelemzés szerepe egyre növekszik az ügyfélélmény testreszabásában.

Nehéz bevonni a fiatalokat

Nemzetközi szinten is az egyik legfőbb szektorális kihívás a fiatal tehetségek bevonzása. A biztosítóknak is alkalmazkodnia kell a modern munkaerőpiaci trendekhez, ahol a fiatalok előnyben részesítik az otthoni munkavégzést, a rugalmas időbeosztást és a teljesítményalapú javadalmazási modelleket. A felmérést kitöltők 43 százaléka szerint a rugalmas munkalehetőségek és vonzó javadalmazási modellek a legfontosabbak.

Emellett az egyetemekkel való együttműködés és a gyakornoki programok 36 százalékuk szerint a leghatékonyabbak, amely azt is jelzi, hogy az iparágban dolgozók utánpótlását egyre inkább hosszú távú stratégiákra kell építeni, és már az egyetemi évek alatt szükséges szakmai kapcsolatokat kiépíteni a hallgatókkal.

A mentorálási és karrierépítési lehetőségeket a válaszadók 18 százaléka tartja kulcsfontosságúnak. Míg a modern oktatási eszközök alkalmazása mindössze 3 százalékot kapott, amely azt jelzi, hogy ezen módszerek még nem terjedtek el széles körben.