Decemberben jelentette be a BYD, hogy három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és szervizhálózatát: a BYD Győr AutoWallis, a BYD Pécs Schneider Autóház és a BYD Szeged Duna Autó 2025 első negyedévében nyitják meg kapuikat.
Michael Shu, a BYD Europe ügyvezető igazgatója a budapesti aláírási ceremónián arról beszélt: jó úton járnak, hogy teljes országos hálózattal rendelkezzenek Magyarországon, hamarosan pedig újabb márkakereskedésekkel bővül a kínai autógyártó hálózata.
Jövőre már indulhat is a gyártás
A BYD 2023-ban jelentette be, hogy óriásberuházást indít Magyarországon. A Szegeden 1200-1500 milliárd forintos beruházással épülő gyárban mintegy 10 000 embert foglalkoztatnak majd, ahol várhatóan a jövő év második felében elindul a termelés. A vállalat első európai üzemében teljes mértékben elektromos meghajtású járműveket és plug-in hibrideket fognak gyártani, amelyek mentesülnek a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett uniós vámok alól.
A Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre kivetett, 35,3 százalékig terjedő, öt évre szóló uniós vámok október 31-én léptek véglegesen hatályba.
A Európai Bizottság adatai szerint a Kínában gyártott elektromos autók eladása a 2020-as 3,9 százalékról 2023 szeptemberére 25 százalékra növekedett az elektromos autók piacán.
A bizottság által vizsgált két kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak: a BYD esetében 17,0 százalékos, a Geely-re 18,8 százalékos, míg a SAIC-re szintén 35,3 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,7 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 35,3 százalék vámot kell alkalmazni.
A gyártás felfuttatását 2025 végén kezdjük meg. Az első két modell, amelyet gyártani fogunk, a Dolphin és az Atto 3 lesz
– mondta Stella Li, a BYD európai vezetője.
A szegedi gyárba már meg is kezdődött a munkaerő felvétele:
a cég 1800-2000 eurós (jelenlegi árfolyamon 740 ezer–820 ezer forint) átlagbért kínál dolgozóinak.
Erről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszélt egy lakossági fórumon, ahol összehasonlításként kiemelte, hogy a kecskeméti Mercedesben átlagosan 1600 eurót fizetnek.
Jelenleg is számos pozícióra keresnek munkaerőt, így például mérnöki, raktározási vagy logisztikai pozíciókra is várják a jelentkezőket. A BYD az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja majd meg.
Brutális menetelésben a kínai óriás
Novemberben újabb csúcsot döntött meg a BYD: közel 507 ezer úgynevezett új energiával hajtott (NEV, New Energy Vehicle), vagyis akkumulátoros vagy konnektorból tölthető elektromos autót értékesített.
Az év első 11 hónapjában összesen 3,741 millió járművet adott el a kínai gyártó, amivel meghaladta a 2024-re kitűzött 3,6 milliós célját.
Az idei harmadik negyedévben a kínai vállalat 1,13 millió autót értékesített, ami azt jelenti, hogy a világ autógyártóinak rangsorában ebben az időszakban feljött a hatodik helyre megelőzve olyan patinás gyártókat, mint a Ford, a Nissan vagy a Honda.
A negyedéves bevétel 28,24 milliárd dollár tett ki, amivel az elektromos autók gyártói között megelőzte a Teslát is. Ez egy év alatt 24 százalékos növekedést jelentett.
Az autóbiztosítások regisztrációja alapján is a második helyre szorult a Tesla a november végi hajrában Kínában. Az amerikai vállalat a világ legnagyobb autópiacán a november 25. és december 1. között eltelt időszakban 16,7 ezer autót adott el. A Teslát a BYD 97,8 ezer új autó eladásával tudta lenyomni.
A BYD már a második éve a legkelendőbb autómárka Kínában.
A vállalat idén szeptemberben már több mint 900 ezer főt foglalkoztatott, amivel Kína egyik legnagyobb munkáltatója volt. He Zhiqi, a cég alelnökének tájékoztatása szerint augusztus és október között majdnem kétszázezer új dolgozót vettek fel, miközben a havonta legyártott autók számát is kétszázezerrel növelték.
A BYD november 18-án ünnepelte alapításának harmincadik évfordulóját Sencsenben. A cég 2023 augusztusára jutott túl az ötmillió legyártott autón, majd további 15 hónapon belül már meg is volt a következő ötmillió. Az ünnepi tízmilliomodik autót – egy DENZA Z9-est – Feng Ji, a Game Science alapítója és elnöke vehette át.
Itthon még várat magára a forradalom
A BYD Magyarországon legnépszerűbbnek számító Atto 3 SUV típusából november végéig az idén közel 500 darab talált gazdára (497), amivel a DataHouse adatai szerint a negyedik a magyar villanyautó eladási listán.
A villanyautosok.hu által közölt lista első két helyén még mindig a Tesla szerepel (Model Y: 1041 db, Model 3: 680 db), azonban a BYD számos számos másik autója is helyet követelt magának az első húszban (BYD Seal: 321 db, a BYD Dolphin: 299 db, BYD Seal U: 145 db).
A márkák versenyében ennek megfelelően a második helyen állt (1265 darab) november végén.
A többi kínai márka egyelőre korlátozottan van jelen a magyarországi újautó-piac villanykategóriájában: a kínai SAIC tulajdonában álló MG 236, míg a Volvo-t tulajdonló Geely 758 járművet adott el. A Nio egész évben 8 darab járművet értékesített, a Jiayhuan és a Xiaomi pedig 1-1-et.
Ha az összes, a magyar utakon futó elektromos autót nézzük 2023 végén, akkor azt látjuk, hogy az első 20-ban csak a kínai tulajdonban lévő Volvo szerepel a 19. helyen. Cégcsoport szinten a tavalyi év végén a Geely a 10. (414 darab), a SAIC 14. (159 darab), míg a BYD (36 darab), a Nio (13 darab) és a Seres (11 darab) a lista légvégén található.
A komoly felfutás azonban hamarosan megkezdődhet, egyrészt a BYD jelentős beruházásai miatt, másrészt pedig idén számos kínai márka jelent meg a magyar piacon. Az Economx is hírt adott róla, hogy ősztől újabb két távol-keleti márka érkezett meg: az Omoda és a Jaecoo, mindkettőt az ágazat egyik legnagyobb feltörekvő távol-keleti szereplője, a Chery Automobile gyártja. A forgalmazók idén körülbelül 500 eladott autóval számoltak.
Megérkezett a Seres Group is, amely több mint 100 ezer eladott autóval a kínai elektromos és plug-in hibrid piac hatodik legnagyobb szereplője volt 2024 első négy hónapjában. A cég a márkakereskedései számát jövőre 10-15 darabra kívánja növelni. A cél az első teljes üzleti évben az 1 százalékos piaci cél elérése, ami 1000-1200 autót jelenthet.
Újabb régiós ugrás előtt a magyar cégcsoport – így tölthet be jelentős szerepet a BYD
Miközben az európai autóipar részéről aggasztó hírek érkeznek, az AutoWallis Csoport ígéretes tárgyalásokat folytat a nemzetközi partnereivel. Erről és a kínai gyártókkal való globális versenyről is kérdeztük a cégcsoport vezérigazgatóját, Ormosy Gábort.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!