Az európai autógyártók jövő évtől szigorúbb kibocsátási célokkal néznek szembe, mivel az új gépjárművek értékesítéséből származó átlagos kibocsátás uniós felső határa kilométerenként 93,6 gramm CO2-ra csökken – írja a CNBC. A határokban 2019-ben állapodtak meg az uniós országok, hogy 2050-re elérjék a klímasemlegességet, és ez súlyos bírságokat vonhatnak maga után.
A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo szerint, ha az elektromos járművek eladási száma a jelenlegi szinten marad, akkor az európai autóiparnak 15 milliárd euró (16,5 milliárd dollár) pénzbírságot kell fizetnie, vagy több mint 2,5 millió jármű gyártásáról kell lemondania.
Rico Luman, a holland ING bank közlekedésért és logisztikáért felelős vezető közgazdásza szerint az európai autógyártóknak minden okuk megvan arra, hogy aggódjanak a pénzügyi szankciók mértéke miatt. Hozzátette, a bírságok hatalmasak, könnyen sok millióra rúg az általuk gyártott mennyiség alapján.
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége, az ACEA szerint az ipar létfontosságú feltételei hiányoznak a zéró kibocsátásra való átállás támogatásához. Az autós lobbicsoport, amely a BMW-t, a Ferrarit, a Renault-t, a Volkswagent és a Volvot képviseli, arra figyelmeztetett, hogy az EU jelenlegi szabályai
Az ACEA-ben egyesült európai autógyártók ezért felszólítják az uniós intézményeket, hogy sürgősen intézkedjenek, mielőtt 2025-ben életbe lépnének a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó új CO2-kibocsátási célok.
Tim McPhie, az Európai Bizottság szóvivője a múlt hónap végén kijelentette, hogy az autóiparnak még 15 hónapja van az új célok teljesítésére, ezért túl korai lenne spekulálni az esetleges bírságokat. Mint mondta, úgy alakították ki ezeket a szabályokat, hogy az iparágnak, az általános gazdasági ökoszisztémának legyen ideje alkalmazkodni, de figyelnek az előttük álló kihívásokra.
Európa vezető autógyártói küzdenek a teljes villamosítás felé vezető úton a megfizethető modellek hiányával, a töltőpontok vártnál lassabb kiépítésével és azzal, hogyan hatnak majd az európai tarifák a Kínában gyártott elektromos járművekre.
A válság sújtotta Volkswagen, a Ford és a Mercedes-Benz Csoport bejelentette, hogy elhalasztja a belső égésű motoros (ICE) járművek európai értékesítésének fokozatos megszüntetését.
A Transport & Environment kampánycsoport elemzésében kijelentette, hogy a jelenlegi helyzetet inkább „átmeneti szakasznak” kell tekinteni, amelyben a gyártók alkalmazkodnak az új szabályozásokhoz és a változó elektromos járművek piacának dinamikájához.