Az ázsiai piacokra szakosodott GMT pénzügyi elemző intézet szakértőinek gyanúja szerint
a BYD elérheti azt a beszállítóinál, hogy „besegítsenek” a cég finanszírozásába.
Ez két formát ölthet:
- a beszállító egy díj megfizetésével elérheti, hogy még a lejárat előtt kifizessék a számláit;
- gyakoribb esetben pedig a beszállító hajlandó jóval hosszabb fizetési határidővel kiállítani a számlákat, ezzel gyakorlatilag hitelezve a céget.
Ez azért érheti meg a beszállítóknak, mert ők maguk is fel tudnak venni hitelt, a BYD felé fennálló követeléseiket biztosítéknak használva - írja privatbankar.hu.
Bár a BYD által alkalmazott beszállítói lánc-finanszírozás nem illegális, a gyakorlat átláthatatlan és kockázatos, mivel a beszállítók akár több hónapos fizetési haladékokat kapnak, ami megnöveli a cég pénzügyi kockázatait.
A hongkongi GMT Research elemzése úgy fogalmaz:
úgy tűnik, a BYD rászokott a beszállítói lánc-finanszírozásra.
A GMT elemzői szerint a BYD az elmúlt években 275 napra növelte a kifizetési határidőket, ami az autóiparban szokatlanul hosszú. A cég nemcsak a nyugati befektetők bizalmát veszélyezteti, hanem a beszállítói is kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek, ha a piac váratlanul megtorpan.
A BYD ezzel a módszerrel hatalmas rejtett adósságokat halmozott fel, amelyek nagysága jelentősen meghaladja a cég által nyilvánosságra hozott adósságállományt.
Az elemzés szerint a vállalat valós nettó adóssága 323 milliárd jüanra, vagyis több mint 17 ezer milliárd forintra rúghat. A BYD a beszállítói lánc felé felhalmozott adósságokból finanszírozza működését, amit az elemzők könyvelési trükknek tekintenek, mivel ez nehezíti a vállalat valódi pénzügyi helyzetének megítélését.