Fordulat bontakozik ki a német autógyártásban: az ágazat, amely nem is olyan régen még külön állami támogatásért könyörgött a berlini kormánynál - ahonnan többé-kevésbé elhajtották -, immáron úgy látja, köszöni szépen nem kér pénzt az adófizetőktől - derül ki a Financial Times cikkéből.
Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója azt mondta a brit üzleti lapnak, hogy feladják a lobbizást, mert úgy látják, hogy ha nem lesz még egy teljes gazdasági karantén a koronavírus-járvány második hulláma miatt, akkor nincs szükségük újabb segítségre.
Az EU autópiaca ugyan közel 30 százalékkal zsugorodott 2020 eddig eltelt hónapjaiban 2019 azonos időszakához képest, ám a VW értékesítései szeptemberben Európában több mint 10 százalékkal nőttek (így 300 ezer autót adtak el), miközben Kínában, az autógyártó legnagyobb nemzeti piacán egyszázalékos pluszt értek el 2019 szeptemberéhez képest. A Volkswagen szeptemberi közgyűlésén azt a jó hírt kapták a részvényesek, hogy az év utolsó szakaszában a fellendülő megrendeléseknek köszönhetően a vállalat 2020-ban is nyereséges lesz.
Beváltak a célzott támogatások
Sok olyan célzott támogatást vezettek be a kormányok Európa-szerte, amelyekkel az elektromos, illetve a konnektorból tölthető hibrid meghajtású autók vásárlását segítették, és ezek beváltak - árulta el a vezérigazgató a pandémia első szakaszában bevezetett állami támogatásokra utalva.
Jó hír a magyaroknak, hogy nem csupán ő változtatott korábbi véleményén az állami segítséggel kapcsolatban, hanem a másik Magyarországon érintett nagy német autógyártó, a Daimler vezetősége is. Ola Kallenius, a vállalat vezérigazgatója hasonlóan nyilatkozott, amikor megjelentek a Daimler számai. E szerint a harmadik negyedévben 20 százalékkal, közel 2,2 milliárd euróra nőtt a nettó profit az egy évvel korábbihoz képest, főként annak köszönhetően, hogy a kínai eladások több mint 23 százalékkal ugrottak meg ebben az időszakban. Kallenius úgy jellemezte az adatokat, hogy szinte túl jók ahhoz, hogy igazak legyenek.
Fordulat
A vezérek nyilatkozatai nagy fordulatot mutatnak ahhoz képest, hogy júniusban még átfogó állami támogatást kértek az autóiparnak a berlini kormánytól. Úgy vélték, meg kellene ismételni azt az ötmilliárd eurós újautó-vásárlási kedvezményt, amivel a 2008-as pénzügyi válság idején nyúltak az ágazat hóna alá az adófizetők. Ez akkor rekordeladásokhoz segítette a cégeket.
Diesst élesen bírálták egy idén áprilisi tévényilatkozata miatt, miután a hagyományos belső égésű motorokkal felszerelt autók eladásának segítéséért lobbizott, miközben sokan úgy vélték, hogy a gazdasági válság lehetőséget ad a kevesebb vagy nulla kipufogógázt kibocsátó technológia erősítésére. Emellett az állam a kurzarbeit rendszer keretében a Volkswagen alkalmazottainak megtartását is segítette bérük egy részének átvállalásával.
Nem volt okos döntés a részéről, hogy Berlinben pénzt kért, miközben a VW azt tervezte, hogy több mint kétmilliárd eurót fizet ki a részvényeseinek osztalékként - mondta a Financial Timesnak egy, a cég befektetőihez közelálló forrás. Monika Schnitzer, a kormány gazdasági tanácsadója akkoriban arról beszélt, hogy az ország autógyártói jó kondiban vannak, és hiba lenne, ha pusztán ezek segítségére támaszkodva próbálnák élénkíteni a gazdaságot. Ezért döntött a kormány amellett, hogy csak az elektromos autók eladását támogatja és csökkenti a Mehrwertsteuert, azaz az áfát.