Amennyiben a kínai elektromos járművek elárasztják a világot – amitől sok amerikai és európai tisztviselő fél –, akkor Brazília olyan esettanulmány, amelyet érdemes lesz figyelni az elkövetkező hónapokban.
A múlt héten a kínai BYD autógyártó több mint 5400 autóval szállt partra Brazíliában egyetlen hajó fedélzetén, hogy ellássa egyik fő külföldi piacát, és hogy megelőzze az importvám emelését.
Az Explorer No.1 nevű hajó, amely januárban kezdte meg működését, és a sencseni székhelyű vállalat nyolc hajóból álló flottájának része, debütálása óta mindössze két utat tett meg. Az elsőt Európába, most pedig a brazil Pernambuco államban található Suape kikötőjében kötött ki.
Az út Kínából 27 napig tartott, 23 fős legénységgel és nyolc különböző modell elektromos és hibrid járműveivel, amelyek közül kettőt még nem mutattak be Brazíliában – a King szedánt és a Song Pro sport haszonjárművet.
A Bloomberg News brazil újságírók egy csoportjával együtt meghívást kapott a hajóra, hogy kövesse a járművek kirakodásának egy részét.
A túrára május 28-án egy esős reggelen került sor a jellemzően szeles Brazília északkeleti részén. A hajó előző nap kikötött a kikötőben, és nem sokkal később megkezdődött a kirakodás.
Nenko Nenkov, a hajó kapitánya elmondta, hogy attól függően, hányan állnak rendelkezésre, hogy az autókat elvezessék, a folyamatot fel lehet gyorsítani. A mostani kirakodásnál 2 és fél napig tartott, amíg az utolsó autó is elhagyta az Explorer No.1-et.
A hajónak 12 fedélzete van a rakomány számára, egy a legénység elhelyezésére és a híd a tetején. A bolgár Nenkov, aki 26 éve dolgozik az ágazatban, az elmúlt 17 évben autóipari teherhajók kapitányaként, elmondta, hogy ez volt az első alkalom, hogy kizárólag elektromos járműveket szállított.
A hajó a rakomány kirakodása után üresen tér vissza Kínába, ami nem szokványos az ilyen helyzetekben, ahol a cél a helykihasználás és a körutazás nyereségessé tétele.
A BYD Brasil ellátási láncért felelős vezetője, Leonardo Felippe elmondta, idén már 24 ezer járművet értékesítettek a brazil piacon.
A Bloomberg megállapítása szerint Brazília kulcsfontosságú piac lesz a kínai autógyártók növekedéséhez. Az USA a 100 százalékos vámok kivetésével szinte teljesen elzárkózott a kínai elektromos autók elől, az Európai Unió pedig egyre közelebb kerül annak eldöntéséhez, hogy felállítja-e saját importkorlátjait.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!