Németországban lítium lelőhelyek után néztek az autóipari szereplők, és a Volkswagen a Rajna vidékén annyit talált, amiből akár a teljes európai igényt fedezni tudná - írta meg először a PV Magazine. A “találat” olyannyira erős, hogy az autóipari konszern már adásvételi szerződést is aláírt egy bányászati vállalattal, hogy az a Felső-Rajna vidéken lítiumot bányásszon.
Kapcsolódó
A Volkswagen és a Vulcan Group szerződése ráadásul egy igen kedvező, úgynevezett, nulla szén-dioxidos lítiumra szól, ami 2026-tól lítium-hidroxid szállítását írja elő Grabenből. Az első körben 5 évre szóló beszállítói kontraktus kiegészül azzal, hogy ha az ügyletben mindkét cég megtalálja a maga számításait, tovább dolgoznak majd együtt - ehhez azonban a Vulcannak majd bővítenie kell a lítium gyártási kapacitását.
A bányászati cég számításai szerint ma egy elektromos jármű gyártása során csak a szükséges lítium mennyiség kinyeréséhez 675 kilogramm szén-dioxidot állít elő az ipar, amikor az anyagot a megfelelő kőzetből kivonják. Amennyiben ezt felszorozzuk a VW 28 milliós tervszámaival, 19 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátási értéket kapunk. Ezért sem mindegy, hogy az autógyártó a lítium-hidroxidban látja a járhatóbb utat, mivel az nem a hagyományos módon, hanem geotermikus folyamatokból származik, és a belőle előállított lítium gyakorlatilag annyira karbon-mentes, hogy a Vulcan szerénytelenül -238 kilogramm járművenkénti mutatószámot adott meg rá.
A Volkswagen tervei szerint az évtized végére hat gigagyára lesz Európában, ahol 240 gigawattóra (GWh) kumulatív termelési kapacitást létesít. E gyárak lítium szükségletét pedig a cég a lehető legteljesebb mértékben a lokális bányákból származó karbon-mentes lítiummal fogja kielégíteni. - Ezzel a megállapodással a Zero Carbon Lithium projektünk fontos tényezővé válik a Volkswagen szén-dioxid-mentes elektromos járművek gyártását célzó elképzeléseiben, beleértve az akkumulátor-ellátási lánc összes nyersanyagát - nyilatkozta Francis Wedin, a Vulcan ügyvezető igazgatója.
20 projekt, 7 TWh
A dízel-botrányt eminens tanulóként feledtetni akaró VW azonban nem állt meg itt, a szén-dioxid-mentes autógyártás víziójához azt a döntést is meghozta már, hogy az akkumulátorgyártás során is a károsanyag-kibocsátás csökkentését tűzte a zászlajára. Ennek érdekében a cég finanszírozásában szélerőműpark épül a svédországi Skelleftea-ban, amely 100 GWh áramot termel majd évente. A helyszínt sem véletlen: itt található a Northvolt akkumulátorgyára, mely a német autógyár beszállítója.
Ráadásul ez csak egy projekt a 2025-ig tervezett, több mint 20 zöldenergiás beruházás közül, amelyeket a VW Svédországon kívül Spanyolországban, Angliában, Finnországban és Németországban végez majd. Az autógyártó cég közlése szerint mindezekből összesen évente több mint 7 TWh termelési kapacitással fognak rendelkezni.
(Viszonyításképpen: Magyarország teljes évi villamos energia fogyasztása 45 TWh, ebből 11,5 TWh körüli az egyetemes szolgáltatási körbe tartozó, túlnyomó részt lakossági és közüzemi fogyasztók “áraméhsége”.)
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!