BYD a neve annak a kínai autógyártó cégcsoportnak, amely 2022 első félévében több elektromos autót értékesített az eddig piacvezetőnek számító Teslánál is.
A részben Warren Buffett nevével fémjelezett Berkshire Hathaway tulajdonában is álló cég az idei első hat hónapban összesen 641 ezer járművet értékesített jelentése szerint, ez 300 százalékos emelkedést jelent az előző évihez képest.
A Tesla lemaradt az autók számárban
Eközben a Tesla "csak" 564 ezer autó eladásával büszkélkedhetett. Elon Musk cége a második negyedévben olyan nehézségekkel küzdött a jelentése szerint, mint az ellátási láncokban jelentkező zavarok és a kínai eladások akadozása a koronavírus-járvány miatti lezárások nyomán - írta a Financial Times.
A BYD masszív növekedése jelzi, hogy a kínai gazdaság hogyan erősíti pozícióját a megújuló és környezetbarátabb technológiák területén is. A kínai cégek jelentős előnyben vannak az ellátási láncok rövidsége miatt, akár elektromos autókról, akkumulátorokról, szél- vagy napenergiáról legyen szó.
Akkumulátorban is jó a BYD
A kínai gyártó legtöbb modellje plug-in hibrid jármű, amely nagy méretű akkumulátorral és elektromos motorral egészíti ki hagyományos robbanómotorját. Ez utóbbi teszi őket képessé hosszabb utak megtételére is, miközben a kínai szabályozásnak köszönhetően ezek a járművek zéró kibocsátásúnak tekinthetők.
A BYD eladásaival leelőzte a dél-koreai LG-t is, mint a világ második legnagyobb, elektromos autók számára akkumulátort értékesítő cége. Az első helyen ebben a rangsorban a szintén kínai CATL áll. A szöuli SNE Research adatai szerint a BYD havi eladásainál április óta jár az LG Energy előtt. Ebben szerepet játszott az is, hogy a koronavírus miatti lezárások miatt a Tesla sanghaji gyára mintegy két hónapos kényszerszünetre kényszerült.
A BYD nemcsak a Teslával, de a többi kínai autógyártó céggel – ilyan a Li Auto, az Xpeng vagy a Nio – előnybe került a negyedév során amiatt, mert gyárai a koronavírus által kevésbé érintett régiókban vannak.
Kína ebben is az élre tör
A Tesla leelőzésében azonban az elemzők ennek ellenére annak a jelét látják, hogy földcsuszamlásszerű változások készülnek a globális autóiparban, ahogy a kínai gyártók egyre inkább az exportpiacokat kezdik célba venni.
Tavaly Kína volt a világ legnagyobb autópiaca, azonban az ország már több, mint félmillió autót exportált is, kétszer annyit, mint egy évvel korábban. Az Európába irányuló export harmadát olyan kínaiak által birtokolt európai márkák tették ki, mint a Volvo vagy az MG, miközben alig 2 százaléka volt eredeti kínai márka. Fele Tesla volt, míg a maradék 14 százalékot különböző vegyesvállalatok termékei tették ki.