Hónapok óta tartja már lázban a közvéleményt, hogy mivel saját fejlesztésű termékkel debütál a Xiaomi az elektromos autók piacán. A főleg az okostelefonjairól ismert kínai vállalat egyre több területen jelenik meg, az okosotthonokba szánt készülékektől a tévéken és táblagépeken át a laptopokig - ma már a világ harmadik legnagyobb hardvergyártójaként tartják számon.
A Xiaomi az Apple példáját követve fogott saját elektromos autó fejlesztésébe, az első modellt pedig már jövőre piacra dobnák. Nemrég már ki is szivárogtak az első – igaz nem túl jó minőségű fotók – az autóról. Az MS11-nek, más források szerint Modenának nevezett négyajtós villanyautó állítólag teljesen készen van, és hamarosan hivatalosan be is mutatják.
These appear to be the first photos of Chinese tech giant Xiaomi's foray into the electric car market, the new MS11. Projected to launch next year, the electric sedan's looks are interesting with a face that is reminiscent of some McLaren models. pic.twitter.com/s7fPyWBcFv
— Carscoops (@Carscoop) January 30, 2023
Az MS11-ről annyit már mindenképpen tudni lehet, hogy átszámítva 14 millió forint körül alakul az ára Kínában. Egy- és kétmotoros kivitel is készül majd és 354 lóerő lehet a legnagyobb teljesítménye a Xiaomi házon belül fejlesztett erőforrásának. Itt jön a képbe a magyar vonatkozás:
a 800 voltos akkumulátortechnológiát viszont a Magyarországon már ismert BYD, valamint a Debrecenben gyárat építő CATL biztosítja majd.
A Xiaomi első embere egy közelmúltban adott interjúban felvázolta, hogy milyen nagyívű tervei vannak az autóiparban.
Leu Jun vezérigazgató ugyanis nem kisebb célt tűzött ki a vállalat elé, mint azt, hogy a világ öt legnagyobb autógyártójának egyikévé váljon
- írja az ArenaEV cikke alapján a Zöld Pálya. A lap információi szerint Jun elismerte, hogy jelenleg körülbelül 6-7 évvel vannak lemaradva az országon belüli konkurenciától, azonban a cég szoftverfejlesztésben gyűjtött tapasztalatainak segítségével hamar ledolgozhatják a hátrányt.
Jun nem véletlenül bizakodó: egy autó tervezése során napjainkban már a szoftverfejlesztés jelenti az egyik legfontosabb területet. Ebből az előnyből pedig már a Tesla is jelentős előnyt kovácsolt, a többi autómárkához képest, de az sem a véletlen műve, hogy a Volkswagen egymilliárd dollárt fordított a szoftverfejlesztési képességei javítására.
A kínai cég Xiaomi Auto néven indította útjára autófejlesztő leányvállalatát, amelybe máris befolyt 439 millió dollárnyi befektetés, a kutatás-fejlesztési részlegre pedig több mint 2300 embert vettek fel. A cég elektromos autója jelenleg téli tesztelés alatt áll, ami azt jelzi, hogy a projekt gyorsabban halad a vártnál. Ennek ellenére Lei Jun szerint még legalább két évtizedre lesz majd szükség, hogy a vállalat elfoglalhassa a helyét a világ legnagyobb autógyártói között.
A cég azonban alaposan feladhatja a leckét a konkurenciának: a Xiaomi ugyanis azt ígéri, hogy az életünk digitális oldala tökéletesen integrálódik majd a hétköznapjainkba, az okostelefonoknak, okosotthonoknak és intelligens autóinak köszönhetően. A terjeszkedésben ráadásul további előnyt jelenthet, hogy a Xiaominak már most is komoly értékesítői és üzlethálózata, valamint marketinggépezete működik globálisan, ami sokat segíthet az érkező autó bevezetése során.