2026-ra közel 50 százalékkal csökkenhet az elektromos autók akkumulátorának ára, ami az elektromos meghajtású személygépjárművek árszabásának a radikális csökkenését eredményezheti.  

Az ilyen típusú gépkocsik jellemzően jóval egyszerűbb szerkezetek a belsőégésű motorral felszerelt társaiknál, ám jelentősen drágábbak is. Ez elsősorban a – gyártásához szükséges nyersanyagok, illetve a drága technológia miatt – magas előállítási költségű akkumulátornak köszönhető.

Azonban az iparág fejlődésével és a gyártási, termelési volumen növelésével  folyamatosan csökkennek a várható kiadások: 

  • 2022-ben átlagosan 153 dollár (56 500 ft) volt egy kWh-nyi akkumulátor,
  • ez 2023-ra 149 dollárra (55 000 ft) esett vissza
  • és 2024 végére 111 dollárt (40 100 ft) jósolnak. 

Az előrejelzések szerint az akkumulátorok átlagos ára 2026-ra közel feleződhet a 2022-es értékhez képest, vagyis 80 dollár (29 500 ft) alá is mehet kWh-nként – írja a Totalcar.

Ezért drága az akkumulátor 

Goldman Sachs Research kutatása szerint az akkumulátorok árának csökkenését egyfelől a technológiai innováció okozza, ami arányosan magasabb energiasűrűséget és alacsonyabb gyártási költséget eredményez. A másik fontos tétel a forgalomba lévő akkumulátorokhoz használt nyers fémek árának a mérséklődése.

Nikhil Bhandari, a cég kutatója elárulta: az akkumulátorok árának átlagosan 60 százalékát ilyen fémek (például lítium és kobalt) teszik ki, melyeknek csak most kezdett el jelentős mértékben csökkenni az árszabása. A Goldman Sachs Research szakértője úgy látja, jelenleg elég nehéz belépni az akkumulátor fejlesztői és gyártói piacra:

  • egyrészt a legtöbb ilyen gyártónak minimum 10-15 év, mire versenyképes akkumulátort fejleszt és azt képes biztonságosan, megfelelő gyártási infrastruktúra mellett piacra dobni.
  • Másfelől viszont kegyetlen a verseny, hiszen jelenleg nagyjából öt gyártó uralja a világpiac 80 százalékát.

Ekkor lesznek olcsóbbak a villanyautók 

A cég kutatásai alapján nagyjából 2026-ra lesz hasonló az elektromos autók átlagára, mint a belsőégésű motoros társaiké.

Nikhil Bhandari szerint annak a függvénye az e-autók iránti kereslet,  hogy mikor lesz olcsóbb egy ilyen járműbe fektetni, mint egy belsőégésű motoros vagy hibrid gépkocsiba. A szakértő aláhúzta, hogy a magasabb ára ellenére jóval alacsonyabb működési költséggel üzemelnek a villanyautók – alapvetően magas üzemanyagárakkal és az egyre inkább terjedő megújuló energiaforrások miatt olcsóbb árammal kalkulálnak az elemzők.

A Goldman Sachs Research kutatója szerint komolyan befolyásolja az árammal hajtott gépjárművek népszerűségét az elektromos autók használtan való eladásakor megfigyelhető jelentős értékcsökkenés, ami bizonyos szinten az új e-járművek árának folyamatos eséséből fakad. 

Nem éri meg az elektromos? – ezek a legkevésbé értékálló autók

Az elmúlt években a korábbiaknál kevesebbet vesztettek az árukból a használt gépkocsik, azonban a villanyautókra nem érvényes ez a tendencia.